یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

گفت و گو با اساتید و طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت نقاط مختلف کشور (مشارکت اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی)

مقاله 8، دوره 1، شماره 3، زمستان 1389، صفحه 29-35 XML اصل مقاله (1577 K)
نوع مقاله: گفت و گو
نویسندگان
محمد جعفر شفقت
چکیده
یکی از خبرنگاران در محضر حضرت امام (ره) سؤالی مطرح کرد که آیا انقلاب شما انقلاب شیعی است؟
 امام راحل در جواب فرمودند:
انقلاب ما، اسلامی است
موضوعات
گفت و گو
اصل مقاله

گفت و گو با اساتید و طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت نقاط مختلف کشور

 

گفت و گو: محمد جعفر شفقت

سید ابراهیم فاضل حسینی، مؤسس و مدیر مدرسه دارالعلوم للتعلیم القرآن و السنة، واقع در شورک ملکی بخش رضویه مشهد، در خصوص نقش و مشارکت و حضور اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی می گوید: از آن جا که انقلاب اسلامی ایران مدافع اسلام راستین بوده و همه ملت ایران خواهان شکست استعمار و طاغوت زمان بودند در به ثمر رسیدن این هدف تاریخی اسلام شرکت داشتند و در هر نقطه از ایران اسلامی شهدا و جانبازان همچون ستارگانی می درخشند و در آن ایام مبارک همه مسلمانان همبستگی خود را با انقلاب شکوهمند اعلام داشته و با حضرت امام خمینی (قدس سره العزیز) بیعت نمود.

وی گفت: در اوایل سال 1357 حضرت آیت الله ابوالحسن شیرازی امام جمعه فقید مشهد به منطقه جنوب خراسان بزرگ رفته و با عالم بزرگ منطقه حاج قاضی سید فاضل فاضلی ـ عموی بنده ـ ملاقات داشتند که بعد از معارفه و نشست ایشان نامه‌ای به محضر حضرت امام(ره) می‌نویسد که اینجانب سید فاضل فاضلی قاضی شرع اهل سنت منطقه جنوب قائنات با چهل هزار نفر عشایر غیور مرز نشین همبستگی خود را با امام و انقلاب اعلام می‌داریم.

 وی در ادامه گفت: فروردین 1358 بنده در معیت جناب مولانا محمد سعید فاضلی(ره) امام جمعه فقید تایباد و جمعی از علمای خراسان در حسینیه ارشاد به حضور حضرت امام(ره) شرفیات شدیم که در آن جلسه تعدادی از رهبران مجاهدین اسلامی افغانستان هم حضور داشتند یکی از خبرنگاران از محضر حضرت امام(ره) سؤالی مطرح کرد که آیا انقلاب شما انقلاب شیعی می باشد؟ که امام راحل در جواب فرمودند: انقلاب ما اسلامی است. دلیل آن هم این است که اهل سنت ایران حمایت همه جانبه‌ای از این انقلاب داشتند و نقش بسزایی را ایفاد نمودند و دلیل دیگر این که ما از فلسطین حمایت می‌کنیم و تمام فلسطینی‌ها از اهل سنت می‌باشند. دلیل سوم این که ما از مجاهدین مسلمان افغانستان حمایت می‌کنیم و آن ها اهل سنت می‌باشند. در بیانات معظم له، همیشه از اسلام و قرآن یاد می‌نمودند و بحثی که فقط مختص به شیعه باشد نداشتند.

مدیر مدرسه دارالعلوم للتعلیم القرآن و السنة درباره تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت اظهار داشت: طبق آمار قبل از انقلاب تعداد حوزه‌های اهل سنت منطقه خراسان به غیر از منطقه راز و جرگلان در مجموع تعداد 4 حوزه بیش نبود که اکنون به برکت این نظام و انقلاب بیش از 25 حوزه علمیه فعال وجود دارد.

وی گفت: قبل از انقلاب، طلاب علوم دینی جهت تحصیل به کشورهای همسایه از قبیل افغانستان یا پاکستان مهاجرت می‌کردند. اما در حال حاضر به علت رشد کمی و کیفی حوزه‌ها، دیگر بحمدلله نیاز به سفر به کشورهای دیگر نیست.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف اساسی دعوتگران اسلامی و مبلغان اجرای فرامین اسلام همواره باید ایجاد وحدت و الفت و نزدیکی قلب‌ها به هم باشد، آنان می‌باید سخت از اختلاف و دوگانگی بپرهیزند و ازهرچه مایه آشفتگی و نابسامانی جمعی است دست بردارند و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها را که بر ایجاد روابط برادری صدمه می‌رساند و دین و دنیای امت را تباه می‌سازد یکسره ترک کنند لذا باید دانست که هیچ دینی مانند اسلام به برادری و اخوت فرا نخوانده و به پی ریزی اتحاد و همبستگی و همیاری و همکاری فرمان نداده و بالطبع بشدت از دشمنی و تفرقه بر حذر داشته است.

وی در ادامه با اشاره به سفر حجت الاسلام والمسلمین عرب، دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور که به مناسبت بازگشایی حوزه‌های علمیه خراسان به مشهد مقدس، ابراز داشت: ایشان در جمع مدیران مدارس اهل سنت خراسان بزرگ فرمودند که برای حوزه‌های علمیه اهل سنت دو طرح پیشنهاد می‌کنیم. یکی طرح نظارتی بر حوزه‌های علمیه اهل سنت به روال سابق و دیگر طرح ساماندهی جدید که هر دو طرح را تشریح کردند. لذا با بیانات ایشان بعضی نگرانی‌ها و دغدغه های مدیران مدارس اهل سنت درباره استقلال حوزه‌های علمیه مرتفع گردید و اکثراً طرح نظارتی را پذیرفتند که با نظارت دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی، حوزه‌های علمیه ادامه فعالیت داشته باشند.

سید ابراهیم فاضل حسینی با ابراز تشکر از زحمات و توجهات خاص دفتر امور اهل سنت در مشهد و حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین رضائی بیان داشت: ایشان در هیچ زمینه‌ای کوتاهی نداشته و دلسوزی و آگاهی کامل را در امور طلاب و مدرسین داشته و دارند.

وی در پایان گفت: جا دارد که از زحمات و عنایت خاص نظام جمهوری اسلامی ایران به مدارس علوم دینی، تشکر و قدردانی نماییم. خداوند به همه خدمتگزاران به اسلام و مسلمین طول عمر با عزت عنایت فرماید.

 *مولانا عبدالعزیز(ره) در سفری که در سال 59 برای معالجه به خارج رفتند، عده‌ای از مخالفان نظام که خود را خیرخواه ایشان معرفی کرده بودند به ایشان گفتند که در خارج از ایران بهتر می توانید حقوق و خواسته‌های خود را دنبال کنید.

 اما ایشان در جواب فرمودند:

به کشور خود خیانت نمی‌کنم.

 حمید شیخ جامی، مدیر مدرسه دارالعلوم اسلامی ریزه، شهرستان تایباد می گوید: اهل سنت در طول تاریخ، همیشه معتقد به ارزش‌های اسلامی بودند و بر همین اساس از بدو انقلاب در شکل گیری این حرکت، سهیم بودند و در همه عرصه های انقلاب حضوری فعال داشتند، زیرا به دنبال ارزشی بودند که از قرن ها پیش انتظار آن را داشتند. در دوران جنگ و در بازسازی کشور حضور داشته و هیچ نوع خیانتی به ایران اسلامی انجام ندادند. چنان چه مولانا عبدالعزیز(ره) در سفری که در سال 59 برای معالجه به خارج رفتند، عده‌ای از مخالفان نظام که خود را خیرخواه ایشان معرفی کرده بودند به ایشان گفتند که در خارج از ایران بهتر می توانید حقوق و خواسته‌های خود را دنبال کنید که البته ایشان در جواب فرمودند: به کشور خود خیانت نمی‌کنم.

مدیر مدرسه دارالعلوم اسلامی ریزه اظهار داشت: مدارس اهل سنت از نظر کمی و کیفی، قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، زیرا انقلاب بستر مناسبی برای فعالیت حوزه‌های علمیه ایجاد کرد. تشکیل یک حکومت اسلامی، نقطه اوج فعالیت‌های علمی و فرهنگی محسوب می‌شود و علمای اهل سنت قدرشناس این نعمت هستند.

وی گفت: تا قبل از انقلاب، کمتر از انگشتان یک دست، حوزه علمیه وجود داشت، اما اکنون تعداد 33 حوزه علمیه اهل سنت در خراسان بزرگ، مشغول فعالیت اند و در سایه همزیستی مسالمت‌آمیز می‌توانند فعالیت‌های آموزشی، فکری و تربیتی داشته باشند.

حمید شیخ جامی در ادامه افزود: ما از دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت به جهت ارتباط با حوزه‌های علمیه و الهام از سیاست‌های اصولی نظام، و ایجاد بستر مناسب برای حوزه‌های مستقل، زنده و بالنده، تشکر و قدردانی می کنیم. جمهوری اسلامی، خدمات زیادی را بعد از انقلاب به حوزه‌های علمیه ارائه داده است و این موضوع را علمای ما درک کرده‌اند و همیشه تلاش نموده‌اند وحدت و انسجام را هماهنگ با نظام و مسؤولان تقویت نمایند و طرح ساماندهی مدارس به نظر علمای بلند پایه و نخبه اهل سنت بستگی دارد.

مدیر مدرسه دارالعلوم اسلامی ریزه اظهار داشت: از دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت انتظار دارم با توجه به این که در رأس نظام و این نهضت، شخصیتی مهذب و قوی‌الاراده وجود دارند که با روحی نیرومند و اراده‌ای نستوه توانسته‌اند چهارچوب تفکرات خصمانه را فرو ریزند و ظهور اندیشه‌های نوین را نوید دهند و معتقدند که حوزه‌های علمیه اهل سنت و تشیع در حقوق مساویند و باید مستقل باشند، این تدبیر حکیمانه رهبری نظام را برای همگان تبیین کنند. چرا استادان شعبة حفظ که زحمت آنها بیشتر است و مخلصانه زحمت می‌کشند به عنوان استاد محسوب نمی‌شوند و از حقوق و مزایا محرومند؟

وی گفت: با توجه به تأکیدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، بر همه اهل علم، لازم است که کوشش کنند اندیشه وحدت در جامعه حاکم شود. رهبر انقلاب با یک بررسی دقیق و مطالعه جامع و استفاده از حوادث و رویدادهای جوامع بشری و جهان اسلام موضع‌گیری کردند و در فتوای اخیر توهین به مقدسات مذهبی اهل سنت را حرام دانستند، زیرا توهین را خط قرمز معرفی کردند و آن را بهترین ابزار در دست دشمن دانستند و هشدار دادند که استکبار در هر شرایطی از تخم تفرقه‌ای که در میان امت اسلامی کاشته است بهره‌برداری می‌کند.

 *تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت در منطقه ما، پیش از انقلاب، از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کرد!

 محمد عقیل رضوانی، از مدرسان مدرسه سلطان العلما بندر لنگه و امام جمعه شهر کنگ، در ارتباط با موضوع گزارش ما اظهار داشت: حضور اهل سنت در پیروزی انقلاب و اعلان انزجار و تنفر از نظام منحط پهلوی و همراهی نخبگان اهل سنت با امام (ره) بر هیچ کس مخفی نیست. آن چنان که در آن زمان، مولانا شیخ محمدعلی خالدی (حفظه الله) مفتی وقت منطقه، در انسجام مردم نقش مؤثری داشته و خواستار تحول بنیادی در کشور بودند.

محمد عقیل رضوانی افزود: هماهنگی و انسجام همواره جهت پیشبرد اهداف الهی ضروری بوده و طلاب و علمای دین می‌بایست، جامعه را به سمت و سوی پیشرفت و توسعه سوق دهند و هم شیعه و سنی، مواظب حرکات و گفتارهای خود باشند و از طرح مواضع خصمانه و نفرت‌انگیز که جامعه انسانی را تهدید می‌کند جدأ بپرهیزند.

وی گفت: لطف باری تعالی و حسن نیت دولتمردان و اهل سنت و رویکرد دین مداری دولت و مسؤولان و مهیا بودن زمینه‌های مختلف، مدارس اهل سنت از نظر کمی و کیفی تغییرات بسیاری کرده اند، که می‌توان به تعداد مدارس در منطقه جنوب ایران اشاره کرد. در صورتی که قبل از انقلاب مدارس علوم دینی از انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کرد.

وی گفت: کلیه مدارس اهل سنت جنوب زیر مجموعه نظر شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ایران سامان‌دهی شده است که از نظام آموزشی و اداری واحدی برخوردار هستند و زیر نظر دبیرخانه برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور می‌باشند. از نظمی خوب برخوردار و مغایرتی با برنامه‌های دبیرخانه مدارس علوم دینی کشور ندارد.

محمد عقیل رضوانی اظهار داشت: ایجاد تسهیلات و خدمات برای طلاب اهل سنت همانند سرباز روحانی بدون محدودیت در تعداد، رسمیت دادن به مدارک مدارس (بدون نیاز به امتحان سطح) و استخدام در ادارات و ارگان‌ها از جمله انتظارات ماست. هم چنین از نخبگان و تحصیلکردگان اهل سنت که با هماهنگی شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب انتخاب می‌شوند، در اداره مربوط به مدارس اهل سنت استفاده شود.

وی ضمن تشکر از کلیه مسؤولان و دبیرخانه مدارس علوم دینی اهل سنت کشور، در پایان ابراز  امیدواری کرد که ان شاء الله مسؤولان، دلسوزانه به این مسائل اعتنا نموده و سعی وافری نمایند.

 * حضور پرشور در پای صندوق های رای، شرکت در هشت سال دفاع مقدس، تحمل غربت ها و اسارت‌های چند ساله عزیزانمان در چنگال رژیم بعثی، ارسال هدایای نقدی و مادی در شهر و روستا و دفاع از استقلال ملی، همه و همه گویای حضور گسترده و مشارکت اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی است.

احمد امانی، طلبه حوزه علمیه عرفانیه دشتک علیا، در خراسان شمالی، شهرستان مانه و سملقان بیان داشت: فرا رسیدن سی و دومین بهار انقلاب را تبریک می گویم و امیدوارم این انقلاب روز به روز در دل جوانان این مملکت ریشه دار تر شود و خداوند آن را از شر دشمنان حفظ کند .

وی گفت: بنده متولد سال 1362 هستم و آن چه می گویم بنا بر مطالعات و نشست و برخاست هایی که با ریش سفیدان و انقلابیون داشته ام. مشارکت فعال اهل سنت در عرصه های مختلف اعم از حضور پرشور در پای صندوق های رای، شرکت در هشت سال دفاع مقدس، تحمل غربت ها و اسارت های چند ساله عزیزانمان در چنگال رژیم بعثی، ارسال هدایای نقدی و مادی در شهر و روستا و دفاع از استقلال ملی، همه و همه گویای حضور گسترده و مشارکت اهل سنت در پیروزی انقلاب اسلامی است.

 وی افزود: توسعه مدارس علوم دینی اهل سنت، از نظر کمّی، نسبت به گذشته بسیار چشمگیر و قابل توجه است، ولی از نظر کیفی از جنبه های مختلف قابل بررسی است : کیفیت عمارتی تا حدی رضایت بخش است لیکن از نظر کیفیت آموزشی و روح بخش بودن مدارس، یعنی مدرسه ای که بتواند در طلبه انگیزه طلبگی و روح ایمانی بیافریند و طلبه احساس کند که وظیفه ای عزت بخش و جایگاهی افتخارآمیز دارد و طلبه را با کمالات ظاهری و باطنی مزین کند و یک نیروی مسلح به ایمان و یقین و اهل خشیت و نصرت باشد، هنوز آن گونه که انتظار می رود نیست .

احمد امانی در ادامه گفت: اکثر مدارس علوم دینی اهل سنت این منطقه تحت مدیریت حوزه علمیه خراسان است. در خصوص کیفیت ساماندهی مدارس، نظر بنده این است که اگر با استفاده از مدیران و نیروهای مؤثر و مجرب از جنبه های مختلف بررسی و به طور شفاف اهداف آن روشن شود و نظام آموزشی مدارس را خدشه دار نکند، امری معقول و تکاملی خواهد بود .

وی اظهار داشت: چون این نهاد محترم در تقریب المذاهب و ایجاد وحدت بین المسلمین عنایات خاصی دارد، خواهشمند است نسبت به مطالبی که از طریق رسانه ملی پخش می شود و یا از طریق چاپ رساله و کتاب منتشر می گردد، توجه نمایند. متاسفانه مشاهده می شود به رغم توصیه های امام راحل(ره) و نداهای وحدت بخش مقام معظم رهبری و هم چنین هزینه های مادی و معنوی بسیار در جهت تقریب المذاهب، گاهی کتاب هایی پخش می شود که سمّی نابود کننده و آفتی عظیم در برابر این فعالیت هاست. این عمل اصلا با توصیه های امام راحل(ره) و نداهای وحدت بخش مقام معظم رهبری هم سو نیست و غیر از بدبینی و تفرقه _ که به کام دشمنان انقلاب است _ هیچ ثمری ندارد .

وی در پایان گفت: به مصلحین جامعه، به ویژه روحانیون، متذکر شویم که طرفین از سخنرانی های تعصبی و تحریک کننده اجتناب کنند و به این سخن گهربار پیامبر اسلام (ص) تأسی نمایند: « المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده » و  از افترا به یکدیگر و تخریب هم بپرهیزند و بهتر است مفتیان محترم طرفین جواب سوالاتی را که به مذهب آنان مربوط نیست، به اهل آن مذهب ارجاع دهند.

 

* اهل سنت این دیار همگام با دیگر برادرانشان در جهاد حق علیه باطل در تمامی میادین شرکت داشته‌اند

مولوی موسی راداتی، مدرس مدرسه علمیه مولانا ابوبکر تایبادی، واقع در شهرستان تایباد با ابراز تبریک فرا رسیدن سی و دومین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار داشت: اهل سنت این دیار همگام با دیگر برادرانشان در جهاد حق علیه باطل در تمامی میادین شرکت داشته اند. در این باره مرحوم مولانا صالحی از بزرگان اهل سنت حکایت می کردند: «در زمان حکومت ستمشاهی، مدرسه ما را پلمپ کردند و آن قدر ما را تحت فشار قرار دادند که مجبور شدیم مدرسه را از یوسف آباد مخفیانه به روستای فرمان آباد انتقال دهیم و روز به روز حکومت، فشارها را در جهت تعطیلی مدرسه بر ما بیشتر می کرد. پس از مدتی که در روستای فرمان آباد به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بودیم، انقلاب اسلامی در سال 1357 به پیروزی رسید و به خواست باری تعالی مدرسه را به مکان فعلی انتقال داده و پایه گذاری کردیم.» یکی از مدارس دیگری که در زمان حکومت ستمشاهی مورد ظلم و ستم قرار گرفت مدرسه علمیه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی بود که مدتی بعد از فعالیت مرحوم مولانا کریمدادی ایشان را مجبور کردند که مدرسه را تعطیل کنند ولی ایشان به حرف های حکومت توجهی نکرده و به اشاعه قرآن و سنت ادامه دادند، بنابراین بعد از فشار بسیار به ایشان، مدرسه را به محله ای به نام کوچه مغول آباد انتقال دادند. مدتی را در این مکان به تعلیم و تربیت طلاب پرداختند که با پیروزی انقلاب اسلامی حوزه پشتوانه دیگری گرفت و در همان زمان ایشان با فرزندانشان و طلاب حوزه به خانه تیمی مجاهدین خلق حمله کردند و خانه تیمی این گروهک ضد انقلاب را تخریب نمودند.

وی بیان داشت: در این برهه از زمان، دشمنانی دیرینه همچون امریکا و اسرائیل غاصب داریم، باید به اصول دین نظر کرده و مشترکات بین مذاهب را مد نظر قرار دهیم. در این زمان دیگر وقت بحث و مباحثه، فرصت تکفیر کردن و مردود دانستن مذاهب نیست و باید در این زمان به عقاید همدیگر احترام بگذاریم. به فرمایش حضرت امام راحل (ره) که فرمودند: « شیعه و سنی با هم برادرند و هر کس خلاف آن را تبلیغ کند دشمن اسلام است.» و فرمایشات ایشان مطابق با نص صریح قرآن است که خداوند متعال می فرماید: « به ریسمان خداوند چنگ بزنید، همه شما ای مسلمانان و متفرق نشوید.» و ثانیاً مد نظر داشتن فتوای مقام معظم رهبری که در کردستان فرمودند: « توهین به عقاید اهل سنت حرام است و فتوای دیگری که اخیراً در مورد ام المؤمنین عائشه که سراسر کشور و تمامی جهام اسلام را تحت تاثیر خود قرار داد و معظم له مردم را به وحدت و تقریب بین مذاهب اسلام فرا خواندند.

وی در ادامه می گوید: الحمد لله با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی روز به روز بر کیفیت حوزه های علمیه اهل سنت افزوده شده و طلاب هر روز رو به ترقی و تعالی هستند، که اینها همه از برکت انقلاب است. در زمان حکومت شاهنشاهی علاوه بر اینکه به حوزه های علمیه توجه نمی شد و کمکی هم نمی کردند، مدیران مدارس را تحت فشار قرار داده و یا فعالیت مدارس را محدود می کردند.

وی اظهار داشت: کلیه مدارس علوم دینی اهل سنت این منطقه زیر نظر دبیرخانه محترم شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت مشهد می باشند. که از جمله می توان حوزه علمیه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، حوزه علمیه مظهرالتوحید و حوزه علمیه احناف تایباد را نام برد.

وی گفت: یک پیشنهاد هم دارم و آن این که سطح مدارس علوم دینی اهل سنت از نظر کمی و کیفی ارتقا یابد و به تقاضای علماء، مدیران مدارس و طلاب جواب مثبت داده شود، به درد دل مدیران و طلاب اهل سنت گوش داده شود و به آنها اهمیت داده شده و خواسته های ایشان به فراموشی سپرده نشود.

 *پس از انقلاب، طلاب و روحانیون، تحت پوشش بیمه و کمک های ماهیانه یا فصلی قرار گرفته اند و خبر تشکیل تعاونی مسکن روحانیون، موجب خوشحالی بوده است.

 نریمان احمدی، دانشجوی مقطع دکترای زبان و ادبیات عرب، دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس حوزه و دانشگاه در ارتباط با موضوع گزارش ما می گوید: همان گونه که همه می دانیم اهل سنت کردستان از انقلاب اسلامی استقبال کردند و با جان و دل پذیرای آن شدند و با احزاب و کسانی که می خواستند مانعی در این را ه ایجاد کنند مبارزه کرده و آنها را بیرون رانده و به کوه ها فراری دادند.

وی در خصوص رشد کمی و کیفی مدارس می گوید: مدارس اهل سنت دائما از نظر کمی و کیفی در حال دگرگونی بوده‌اند. در گذشته به صورت سنتی و پراکنده اداره می شده است، اما بعد از انقلاب می توان گفت که از هر دو نظر همیشه به سمت بهتر شدن و رشد، حرکت کرده است.

به طوری که  این مدارس متمرکز شده و از پراکندگی خارج شده و طلاب و روحانیون تحت پوشش بیمه و کمک های ماهیانه یا فصلی قرار گرفته اند و اخیرا هم تشکیل تعاونی مسکن روحانیون برای این قشر محروم، موجب خوشحالی بوده است .

ساماندهی مدارس علوم دینی أهل سنت طرح خوبی است ، زیرا موجب نظم و انضباط می‌گردد و نظم و انضباط در هر أمری مفید است و سبب رشد و پیشرفت می گردد همانگونه که نظام آموزشی را هم ترقی می بخشد. اما این امر نیازمند کار و همت زیاد مسئولین امر می باشد، زیرا تجمیع این پراکندگی و تغییر نظام آموزشی آن و تغییر در سنت معمولا کار دشواری است.

وی گفت: بدیهی است که دبیرخانه شورا با نیت خدمت تأسیس گردیده است و انتظار از ارگانی که به نیت خیر و خدمت تأسیس می گردد مشخص است و نیاز به شرح ندارد.

وی با انتقاد از این که هنوز این شورا برای بسیاری از طلاب و روحانیون ناشناخته است. در ادامه می گوید: پیشنهاد بنده این است که در سه مورد فوق کار بیشتری انجام گردد و زمینه آشنائی طلاب و روحانیون با دبیرخانه و برقراری ارتباط با آن فراهم شود. هم چنین نظام آموزشی سنتی تغییر کرده و مدارس دینی به روز شوند.

وی در پایان گفت: شکی نیست که طلاب و روحانیون بیشترین نقش را در زمینه تقریب مذاهب و رفع تفرقه و اختلاف میان مذاهب اسلامی بویژه شیعه و سنی دارند ، بنابر این وظیفه آنها کمک به وحدت میان مذاهب و دامن نزدن به موارد خلافی با تکیه بر موارد اتفاق و اصول دین که مشترک همه مذاهب اسلامی است به منظور نزدیک کردن مذاهب است، بویژه در زمان حساس کنونی که دنیای کفر هر روز بیشتر از گذشته، علیه اسلام و مسلمانان دست به توطئه می زنند.

 *خون برادران اهل سنت و شیعیان در یک سنگر به هم آمیخته شد

 ملا هادی زکایی، ناظر و مدرس مدرسه علوم دینی امام خمینی (س) در شهرستان جوانرود در ارتباط با گزارش ما اظهار داشت: این یک امر بدیهی و روشن است که عموم مردم، اعم از مرد و زن، پیر و جوان، دست به دست هم داده و قیام خود را از خانه‌ها و مساجد شهر و روستا، خیابان و مدارس شروع نموده و با سرنگونی نظام پلید و دیکتاتوری 2500 ساله رژیم پهلوی، انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانند.

از ابتدا اکثر اهل سنت، بخصوص ملت کُرد در قالب پیشمرگان کُرد با چوب و چماق و بعد با استفاده از سلاح‌های شکاری (برنو) با حفظ انسجام سپاه در شهرستان جوانرود و منطقه اورامانات تشکیل دادند و با حضور برادران شیعه، دست ضد انقلابیون را از منطقه قطع کردند و خون برادران اهل سنت و شیعیان در یک سنگر به هم آمیخته شد و در این راه هزاران شهید و جانباز و آزاده تقدیم انقلاب شده است.

ملا هادی زکایی در خصوص وحدت مسلمانان اظهار داشت: درباره وحدت، آیه واعتصموا بیانگر انسجام و برادری و اخوت و اعتصام به حبل الله و دوری از تفرقه و جدایی است و پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: اختلاف و تفرقه ایجاد نکنید چرا که به راستی قبل از شما بودند کسانی که اختلاف و تفرقه انداختند و هلاک شدند (حدیث بخاری) و نیز فرمودند: هر کسی که در میان مسلمین تفرقه و جدایی افکند از ما نیست. هم چنین حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: هر کسی در بین شیعه و سنی اختلاف بیندازد نه شیعه است و نه سنی.

وی در ادامه گفت: وظیفه طلاب و روحانیون، چه برادران تشیع و تسنن در این عصر که تهاجم فرهنگی و جنگ نرم حاکم است و دشمنان اسلام به عناوین مختلف علیه اسلام و قرآن قیام کرده اند، این است که از مسائل اختلاف انگیز دست برداشته و با هم اتحاد و وحدت داشته باشند. متأسفانه در کشور آمریکای جنایتکار شبکه‌هایی راه‌اندازی شده و به مقدسات اسلام و اهل سنت از جمله به زنان پیامبر (امهات المؤمنین) و خلفای راشدین و صحابه بزرگوار پیامبر توهین و اهانت می‌شود و تمامی اهل‌سنت از این کار نادرست و فاقد سند معتبر ناراحت و نگران هستند و در این راستا رهبر معظم انقلاب در سایت‌های خبری فتوا دادند و فرمودند: این کار حرام است.

ملا هادی زکایی در ادامه گفت: با توجه به این که 32 سال از عمر انقلاب می‌گذرد، به مدارس علوم دینی اهل سنت استان کرمانشاه، از لحاظ کمی و کیفی توجهی خاص که در شأن و در خور آنان باشد نشده است و به صورت سنتی، اداره و تأمین می‌شوند.

وی با اشاره به کمک‌های جانبی در سه چهار سال گذشته، اظهار داشت: انتظار می‌رود تغییر و تحولات خوبی که قابل تحسین باشد انجام گیرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که طرح ساماندهی مدارس علوم دینی اهل سنت، کاری خوب و مطلوب است، تاکید کرد: این مسئله باید به گونه ای باشد که هدف تنها کسب مدرک نباشد. زیرا هدف اصلی طلاب علوم دینی و روحانیون باید خدمت به مردم و مساجد و اجرای احکام و دستورات دین مبین اسلام (قرآن و سنت پیامبر) باشد.

وی هم چنین گفت: انتظار می‌رود به تمامی طلاب و روحانیون توجه شود و تبعیض در میان نباشد و نسبت به امرار معاش و زندگی روز مره و حقوق و مزایای روحانیون و طلاب توجه خاصی شود.

فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنی بر دوری کردن از تفرقه و نفاق را باید سرلوحه برنامه هایمان قرار دهیم.

 ژاله حیدری مقدم، طلبه مدرسه علوم دینی صالحات سنندج می گوید: با توجه به این که تمام مناطق کشور و جای جای این سرزمین در گیر مسایل و جریانات مربوط به انقلاب بود، طبعا استان کردستان نیز از این قضیه مستثنی نبود. حس فداکاری، میهن دوستی و دین پرستی از طرف مردم این استان با توجه به شعار " استقلال آزادی جمهوری اسلامی " که از بطن عامه مردم ایران بر می خاست از بزرگترین شاخصه‌های اهل سنت و انقلابی کردستان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود، پس از انقلاب نیز با اعلام وفاداری و حمایت از آرمان های امام راحل ( ره) وفاداری خویش را به این انقلاب بیش از پیش اثبات نموده و کما کان به آن متعهد هستند .

وی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر پر برکتشان در اردیبهشت 88 به استان کردستان، مبنی بر دوری کردن از تفرقه و نفاق در بین آحاد مسلمانان از همه مذاهب به ویژه شیعه و سنی و عدم اهانت به مقدسات یکدیگر را باید سرلوحه برنامه هایمان قرار دهیم. چرا که ایشان آن اعمال را از ناحیه مزدوران دشمن قلمداد کردند و نیز ایجاد دیدگاه تقریبی در بین مسلمانان اهل سنت و شیعه می تواند از عوامل مهم در جلوگیری از ایجاد شکاف و جدائی بین مسلمانان باشد.

وی می گوید: سطح کمی و کیفی مدارس دینی اهل سنت در حال حاضر به هیچ عنوان قابل مقایسه با زمان قبل از انقلاب نمی باشد ، با در نظر گرفتن این مطلب که استنتاج من از شرایط کنونی و مقایسه آن با شرایط پیش از انقلاب بواسطه شنیده هائی است که از اساتید بزرگوارم در حوزه و دانشگاه به دست من رسیده است و طبق این شنیده ها و گفته ها، فضای دینی در زمان پیش از انقلاب فضائی کاملا سرد و سخت و با احاطه دیکتاوری بوده که امکان هر گونه ترویج مسائل دینی در آن بسیار سخت می نموده است ، اما به یُمن این انقلاب پر برکت اکنون شاهد پیشرفت روز افزون کمی و کیفی حوزه ها و مدارس دینی اهل سنت می باشیم که خواهان تداوم و پیشرفت آن از درگاه خداوند متعال هستیم.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 428
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error