یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

سفرنامه سیستان و بلوچستان

مقاله 13، دوره 4، شماره 14، بهار 1392، صفحه 24-37 XML اصل مقاله (1048 K)
نوع مقاله: گزارش خبری
نویسندگان
محمد جعفر شفقت
چکیده
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران قرار دارد و پهناورترین استان کشور می‎باشد. این استان در شمال به  استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان، در شرق با مرز خاکی به کشورهای پاکستان و افغانستان، در جنوب با مرز آبی به آب های آزاد دریای عمان و بالاخره در مغرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود می‎شود. به طور کلی این استان به لحاظ طبیعی به دو ناحیة جغرافیایی سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب قابل تفکیک است.
موضوعات
گزارش؛ گفت و گو
اصل مقاله

 

سفرنامه سیستان و بلوچستان

 

 

 

دشت سیستان در شمال استان، همچون نگینی است برآمده از آبرفت‎های رودخانه هیرمند، که بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران (دریاچه هامون) را در خود جای داده است. کوه خواجه تنها عارضة طبیعی است که در این ناحیه خودنمایی نموده و مابقی دشت به صورت هموار با شیب 2 در هزار از جنوب شرق و مرز افغانستان در نقطة ورودی هیرمند به سیستان، به سمت شمال‎غرب به دریاچه‎های سه‎گانه هامون ختم می‎شود. از نظر اقلیمی این دشت در تیپ اقلیم خشک بیابانی قرار دارد و متوسط بارندگی سالیانه آن کمتر از 65 میلی‎متر بوده است. این شرایط در مجموع باعث خشکی طبیعی این سرزمین گردیده و در صورت کاهش آب ورودی هیرمند و یا خشکی رودخانه و قطع آب، خشکسالی‎های مخرب در آن به وقوع می‎پیوندد، کما این که خشکسالی بی‎سابقه سالهای 1384- 1378، مهم ترین نمونه آن می‎باشد. وزش بادهای120 روزه سیستان از اواخر بهار تا اواخر تابستان در تشدید نیاز آبی منطقه مؤثر و بر خشکی محیط نقش تعدیل کننده ‎ای دارد.

ناحیه بلوچستان؛ در جنوب استان همچون صدفی است که وسعت متنوع‎اش را با دریای عمان گره زده و در مجموع دارای طبیعتی کوهستانی و خشک است. نواحی جنوبی استان با توجه به مجاورت با دریای عمان و متأثر شدن از بادها و باران های موسمی اقیانوس هند، دارای اقلیم متفاوتی می‎باشند؛ چنان که بالابودن میانگین دما و پایین بودن نوسانات آن از جمله مشخصه‎های اساسی اقلیم بلوچستان می‎باشد. با این وجود در جنوب بلوچستان شاهد شرایط آب و هوایی شرجی، در مرکز خشک و در شمال معتدل خشک می‎باشیم. با توجه به پایین بودن نزولات جوی (متوسط کمتر از 115 میلیمتر) و عدم وجود منابع برف کوهستانی، اکثر جریانات رودخانه‎ای به صورت موقتی و فصلی بوده و در نتیجه منابع آب زیر زمینی نیز با محدودیت مواجه می‎باشد. وجود مخروط آتشفشانی تفتان در شمال بلوچستان شرایط اقلیمی تعدیل یافته‎ای را به وجود آورده است.

 

گفت وگو: محمد جعفر شفقت

با تشکر از:

محمد حسینی مقدم

حجت الاسلام سبزکار

امیر ژیان مهر

شیر علی یاری

مولوی عبدالغنی دهانی

امیر سرگزی

علیرضا سلیمانی

 


 

 

 

مولوی غلامحسین محبی

 

مدرس مدرسه علوم دینی دارالعلوم مکی / زاهدان

 

 

 جلسه ای که به اندازه یکسال درس تأثیر داشت

 

بالاترین تاثیر را پدر بزرگوارم بر من داشته است. عالم نبود، الفبا هم نمی دانست، من 4 یا 5 ساله بودم و می دیدم پدرم با علما خیلی صحبت داشت، عالم هم در بلوچستان نبود، ولی یکی دو تایی که سالی یک بار دو بار به روستای ما می آمدند پدرم همیشه به این ها خدمت می کرد، صحبت می کرد و از حرف هایشان چیزی یاد می گرفت و می آمد خانه و بازگو می کرد. خیلی بر من تاثیر گذاشت. البته اساتید بزرگواری که ما در خدمتشان بودیم هم تاثیر داشتند. حضرت استاد مولانا حماد اله (رحمه اله علیه) یک مجلسش به اندازه یک سال درس تاثیر داشت. مدرسه علمیه هم در این جا به نام ایشان می باشد. خیلی ها بودند در یک بار دیدن، تاثیرشان کامل بود. آدم می رفت خدمتشان و یک ساعتی می نشست، خیلی چیز می فهمید.

 

دعوت به وحدت، همان دعوت پیامبر است

این که نظام جمهوری اسلامی اعلام وحدت و برادری کرده است، این بهترین حالت برای اسلام است. دومین کاری که پیامبر خدا (ص) در مدینه انجام دادند همین بود و بنای کار اسلام در اخوت و برادری و محبت است. اگر برادران شیعه بتوانند آن طوری که اعلان کرده اند مردم را تربیت کنند واقعا ایثار گر می شوند و این کار بزرگ خیلی زحمت دارد، ولی متاسفانه مردم بیشتر دنیا را دوست دارند. دعوت به وحدت، همان دعوت پیامبر است و از این بهتر چیزی نیست و امام راحل که خدا رحمتش کند، این را خوب و به جا گفتند که با هم برادر باشید.

وضعیت استان پس از انقلاب

من عقیده ام بر این است، از روزی که خداوند این منطقه را آفریده آن قدر خدمت نشده، که در مدت نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. من خودم یادم هست نخست وزیر که هویدا بود آمد سراوان، ما هم رفتیم و به او گفتم آقای هویدا ما روستایی داریم رودخانه اش آب دارد، ولی خانه های آن بالای کوه هستند، یک آب آشامیدنی برای ما ترتیب بدهید، دیگر هیچی نمی خواهیم. اما نکردند و این کار نشد. هیچ چیز نداشتیم، نه مخابرات نه جاده و ... مردم به نام خدا زنده بودند. البته کمبود زیاد است و هنوز جای کار دارد.

 

توصیه به اساتید

به نظر من استاد باید درست عمل بکند. چون طلبه ها و مردم قبل از گفتار به عملشان نگاه می کنند. اگر عمل و گفتار تعارض داشته باشد کل بنای 100ساله را ویران می کند، مثلا فلانی این طور گفت، ولی عملش خلاف آن است. هر چه بوده همه را تخریب می کند. بعد این که استاد باید خیلی منضبط باشد.

 

توصیه به طلاب

سعی کند نیت خالص و ایمان به خدا داشته باشد. نزد استادی درس بخواند که ایمان پیدا کند که این استاد مومن است، به این توجه نکند که استاد خیلی در میان مردم مشهور است به این توجه کند که استاد چه اندازه در معامله با خدا درست عمل می کند.

 

استاد نمونه

استاد نمونه آن است که آنچه در طول عمرش در کتاب و سنت یاد گرفته، دقیق عمل کند. چون نزد خداوند تبارک و تعالی، عمل مهم است. کسانی که عملشان با گفتارشان برابر نیست، این ها را خداوند جاهل می داند. عالم باید مواظب باشد، چون عالم، در زمین جانشین پیامبران است و اگر عملش با گفتارش تعارض داشته باشد، به جای تاثیر خوب تاثیر بد دارد.

 

نکته پایانی

به نظر من اگر یک مقدار رسیدگی بشود به مدارسی که در کل مملکت است، نظارت بشود، تشویق بشود، این تاثیر بسزایی خواهد داشت، مثلا کسی که در یک روستا مدرسه بنا کرده و درسی می دهد، بفهمد که هیچ کس نیست و هیچ کس کاری به من ندارد و توجهی ندارد دلسرد می شود. نظام جمهوری اسلامی که نظام اسلامی است باید احیا بکند.

 


 

مولوی عزیز اله جنگی زهی

 

مدیر مدرسه فاروقیه/ زاهدان

 

 

رعایت آداب برای طلبه امری ضروری است 

 

هر طلبه ای که وارد حوزه می شود سعی و تلاشش این باشد که هدفش را از اول و قبل از ورود به حوزه مشخص کند. چون در هر کاری که انسان شروع می کند استقامت شرط است و هدف هم حتما باید داشته باشد، چون بدون هدف هیچ کاری را انسان نمی تواند شروع کند. حتی غذایی که انسان می خورد برای تامین نیاز بدن است. بزرگان نیز برای هدف تاکید زیادی داشته اند که هدف باید خالص برای خدا و خدمت به خلق باشد. سعی و تلاش این باشد که رضایت خداوند جلب بشود. در زمینه تحصیل، خالصانه بیاید و مخلصانه در راه دین پای بگذارد و سعی کند از همان اول طبق روالی که در مدارس است بر اساس گفته بزرگان و سلف صالحش عمل بکنند، موفق می شوند.

سعی بکند که به آداب اسلامی پایبند باشد، پایبند به سنت هایی که حضرت رسول الله (ص) داشته اند. پایبند به سیرت و صورت نبوی (ص) باشد. پایبند به مسائل شرعی باشد. تا این که بتواند در جامعه نقش موثری داشته باشد.

طلبه ها بایستی چند نکته مد نظرشان باشد، از نظر این که الان طیف رفاهی گسترده تر شده، الان اساتید از نظر علمی و پایه علمی بالاتر می باشند. از نظر امکانات الان امکانات رفاهی خوبی فراهم است و در مقایسه با مدارس گوناگون هر مدرسه بر حسب فعالیت خود سعی می کنند وضعیت بهتری را فراهم بکند که نوسانات کمی در این رابطه هست. مثلا حوزه دارالعلوم از هر حیث امکاناتش بالاتر است و به همان اندازه هم در بحث آموزشی حرف اول را می زند. مدارس دیگر هم اگر مقطعی نگاه بکنیم تا حدی امکانات رفاهی هست، ولی در آن حد نیست، ولی باز هم ما سعی و تلاشمان این است که امکانات ردیف بشود و هر روز بهتر بشود و فرزندان مسلمانان که اینجا می آیند در رفاه باشند و مشکلی نداشته باشند.

در مورد مسائل درسی، طلاب باید سعی داشته باشند، آدابی هست آن آداب را رعایت کنند. آداب نسبت به کتاب و اساتید و برخوردی که با اساتید خودشان دارند. حتی برخورد با همکلاسی های خودشان و حتی برخورد با یک شخصی که در مدرسه خدمتگزار است، از آشپز حوزه گرفته تا نگهبان، هر کسی که برایشان خدمت می کند. از همان اول سعی بکند احترام برای دیگران قائل بشوند و احترام به اساتید خودشان که به آنها علم یاد می دهند. همان گونه که همیشه می گویند معلم به منزله پدر است نه اینکه پدر واقعی بلکه از نظر آن که به انسان آموزش می دهد و هدفی را برای انسان مشخص می کند و همان طوری که اکثر ما متوجه هستیم و می دانیم پدر برای زندگی انسان یک زحمتی می کشد و خرج و مخارج یا مشکلاتی که در زندگی انسان پیش می آید آنها را تحمل می کند، ولی نقش یک معلم شاید بتوان گفت بیشتر باشد به خاطر هدفی که برای انسان مشخص می کند و تحولی که در زندگی ایجاد می کند که شاید آن تحول را پدر نتواند در زندگی انسان ایجاد کند. آدابی را که آن ها برای تحصیل علم مد نظرشان بود را مد نظر بگیریم، رعایت آداب برای طلبه امری ضروری است. انشااله خداوند تبارک و تعالی، علم نافعی را به ما خواهد داد.

 

اساتید نسبت به مهارت های دینی که دارند، برای طلبه دلسوز باشند

استاد موفق استادی است که در همه زمینه ها دلسوز باشد، یعنی برای طلبه خودش که سرکلاس می آید و نسبت به درسی که تدریس دارد، باید مطالعه مرتب داشته باشد. استاد باید سعی کند مطالعه اش طوری باشد که در هر زمینه ای طلبه وقتی سوال می پرسد نسبت به درس و مسائل دینی خودش بتواند جوابگو باشد. بعضی از اساتید متاسفانه مشکلشان همین است که نسبت به مطالعه و کسب معلومات کوتاهی می کنند. اساتید نسبت به مهارت های دینی که دارند، برای طلبه دلسوز باشند، چون دلسوزی باعث می شود که آن طلبه ای که تربیت می کنند، او نیز دلسوز جامعه بار بیاید. وگرنه فقط بخواهد وقت خودش را بگذارند و بیاید درسی بدهد و برود، متاسفانه این نمی تواند کارگشا باشد.

 

مطالعه فقط برای کسب نمره نباشد

طلبه باید سعی کند، درس را فقط برای کسب نمره خوب نخواند، باید طوری درس را بخواند که مطالب آن برای همیشه در ذهن خودش داشته باشد و بتواند استفاده ای در زندگی داشته باشد. ولی الان متاسفانه طوری است که طلبه هم که درس می خواند می خواهد نمره ای کسب کند و یا رتبه ای به دست آورد. البته این درس خواندن به درد نمی خورد همین که سال تمام شد فقط اسمی از آن باقی می ماند که فلانی نمره ای گرفت و اگر همان سوالات و درس ها را در طول سال تحصیلی از او بپرسند شاید در ذهنش هم نباشد. لذا درسی که می خوانیم باید برای همیشه در ذهن باشد و بماند. مطمئنا این می تواند موثر باشد، چنان چه ما اساتیدی داریم که گاهی اشعاری در ذهنشان است که می گویند همه آن ها را در زمان طلبگی خوانده ایم و این نشان می دهد که مطالعه شان دقیق بوده و تنها برای نمره نبوده است.

نظام در خدمت رسانی موفق بوده است

اگر از اول انقلاب تاکنون بررسی شود بحمدلله خدمات زیاد بوده است ما ناشکر نیستیم. در اول انقلاب که ما نبودیم، ولی از سنینی که متوجه بودیم، تفاوت زیاد است. در هر زمینه بحمدلله نظام فعالیت داشته است، برای این که مشکلات رفاهی و اجتماعی مردم را برطرف کنند که تقریبا همه را برطرف کرده اند و موفق بوده اند و خداوند متعال به مسئولین نظام توفیق بدهد که سعی و تلاششان در جهت خدمت به مردم بیشتر باشد که البته بی نتیجه نخواهد بود. ما به هر جهت شکرگزار هستیم و از مسئولین نیز تشکر می کنیم و امیدوارم مسئولین بیشتر حضور داشته باشند و از نزدیک مشکلات را نگاه کنند و نسبت به بعضی از مشکلاتی که بزرگان نسبت به آن ها اطلاع دارند و در جریان هستند با آن ها مشورت بکنند و بیشتر موثر خواهد بود.

هر سعی و تلاشی برای ایجاد تفرقه، بی نتیجه خواهد بود

به هر حال این افراد زیاد هستند و هدفشان این است که با ایجاد تفرقه، به قول معروف آب را گل آلود کنند و ماهی بگیرند! آن ها می خواهند این فاصله را بیشتر کنند. البته امکان این نیست، چرا که ما امت واحدی هستیم و نسبت به این مسائل همان طوری که قبلا از طریق بزرگان و هم مسئولین یادآوری شده که هیچ چیز مانع این وحدت نخواهد شد و ایجاد تفرقه، آن را از بین نخواهد برد، آن ها هم سعی نکنند نسبت به از بین بردن این وحدت سعی و تلاش بکنند، چون هر سعی و تلاشی که بکنند اینجا بی نتیجه خواهد بود، چرا که این استان، استانی است که قومیت های مختلف در آن زندگی می کنند و در یک بررسی که انجام بدهیم خیلی ها هستند که با هم نسبت های فامیلی هم پیدا کرده اند و این امکان پذیر نیست و انشااله این افراد دست از این کارهای خودشان بردارند و از خواب خرگوشی خودشان بیدار بشوند و دست از این کارهای تفرقه انگیز بردارند.

وحدت در استان سیستان و بلوچستان به معنای واقعی وجود دارد

وحدت بحمدلله به صورت کامل این جا هست. تعامل بین برادران اهل تشیع و تسنن هست، وحدت به معنای واقعی اش وجود دارد. در این استان با توجه به این که محرومیت و مشکلات زیاد است، ولی مردم بحمدلله در همه زمینه ها با هم همگام هستند با وجود تمام محرومیت ها در همه میادین و عرصه های مختلف حضور دارند و شرکت می کنند.

 


 

 

مولوی حافظ عبدالخالق مرادزهی

 

مدیر مدرسه دارالهدی

روستای اسماعیل آباد / شهرستان خاش

 

نیت از تعلیم باید مشخص باشد

 

وضعیت طلاب در گذشته را می شود در دو قسمت بررسی کرد، یکی وضعیت رفاهی و معیشتی و یکی وضعیت درسی و تقوا و فراگیری علم به معنای واقعی آن. در آن زمان امکانات خیلی کمتر بود، اما علاقه به تعلیم و درس خواندن بیشتر بود و طلبه آن زمان با عشق و علاقه کافی درس می خواند و امکانات که نبود اما با آن امکانات کم می ساختند. یادم هست که روز عید قربان که مدرسه تعطیل می شد چند تا طلبه ها برای تعطیلات عید نرفتند. برای نماز عید که رفتیم و برگشتیم دیدم که هفت هشت طلبه کتاب به دست دارند روز عید با هم مرور می کنند. اما الان درس ها را 10 روز مانده به عید جمع می کنند و طلاب برای رسیدن تعطیلات لحظه شماری می کنند! که این ضعف درس خواندن در زمان حال را می رساند  و اخلاص و تقوا نیز الان کم رنگ تر از قدیم شده است.

نیت از تعلیم باید مشخص باشد، یعنی صرفا رضایت خداوند متعال باشد، بخصوص برای طلاب علوم دینی. نه این که بگوید من می خواهم امام جماعت بشوم .... با این نیت از اول سنگ اساسش خراب است. هدف این باشد که دنبال علم و ایمان برود، برای خدمت به مردم باشد. پست و مقام مد نظر او نباشد. سعی و تلاش شبانه روزی داشته باشد. هیچ به فکر تعطیلات نباشد. توصیه به طلاب همان توصیه قرآن و احادیث پیامبر است.  کسب تقوا را همیشه مد نظر قرار دهند و سعی و تلاش نباید کم رنگ شود و از فرصت ها استفاده کنند.

البته در گذشته زیاد توجهی نبود و این جا مکتبی بود و مکتب روزانه صبح دو ساعتی درس می خواندند و بعد از ظهر یک ساعتی می رفتند. بعد از انقلاب مدارس ترقی کردند. در سال1358 مصالح ساختمانی را رایگان آوردند و تقدیم کردند و این مدرسه ساخته شد. الان به روحانیت بیشتر اهمیت داده می شود.

 

وحدت توصیه اسلام است

وحدت، خواسته اسلام و دین است. اسلام دین وحدت است. امتیازی که با دیگر ادیان دارد این وحدت است. اسلام و قرآن توجه خاصی به وحدت دارد. وحدت در مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی توصیه اسلام است و اساس اسلام بر وحدت است. مسلمانان بالطبع دارای مرام های مختلفی هستند، قرآن می فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» و حدت داشته باشید و متفرق نشوید. تفرقه، عوارض خطرناک خیلی زیادی دارد که جامعه را از هم می پاشاند و احکام اسلامی انجام نمی گیرد. تفرقه که باشد خانواده را از هم می پاشاند و ناامنی می آورد اینها از عوارض اختلاف است.

امروز در وضعیتی زندگی می کنیم که اطراف ما را کفار محاصره کرده اند و دهانشان را باز کرده اند و بر علیه مسلمانان و دین شعار می دهند. در این وضعیت حساس و خطیر، مسلمانان باید با هم متحد باشند و از گفتار ها و نوشتارهای تفرقه انگیز اجتناب و دوری کنند.

مسئله مهم این است که اتحاد و انسجام خودمان را حفظ کنیم و هر چیزی که باعث سست کردن پایه های دین و اتحاد هست آن را به نحو احسن اصلاح کنیم و انشاله این وحدتی که در کشور حکم فرماست، خدشه دار نشود. همان طور که می بینیم در کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و پاکستان به خاطر اختلاف، چه خبر است.!

 


 


 

اسماعیل ریگی

 

 

طلبه  مدرسه دارالهدی / روستای اسماعیل آباد / شهرستان خاش

 

 

باید احترام اساتید خود را داشته باشیم

کسی که عالم می شود، می تواند روح انسان را تغییر بدهد و در صورتی که روح یک شخص تغییر کرد می تواند یک جهان را تغییر بدهد. استاد پدر روحانی طلبه محسوب می شود و طلبه زمانی پیشرفت می کند و هم دین و دنیا را دارد که احترام استادش را داشته باشد و نه تنها این که از نظر ظاهر که استاد را می بیند جلو مردم احترامش را داشته باشد، بلکه هر لحظه به فکر او باشد. اگر چه نمی توانیم حق شان را ادا کنیم، ولی باید سعی و تلاشمان را بکنیم و برایشان دعا کنیم.

بحمدلله اساتید ما همه خوب هستند و مدیریت محترم مدرسه به جز مدیریت، تدریس هم دارند و تمام وقتشان را در اختیار ما گذاشته اند و تا دیر وقت حضور دارند. استاد نمونه هم باید وقتش را همان گونه که صرف دین کرده است ،صرف طلاب کند.

وحدت اسلامی

همان گونه که در قرآن تاکید شده « واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» همه باید در حرکت های اسلامی دست در دست هم بدهند و هر کدام سعی کنند که کامل کننده کار دیگری باشند، نه این که به صورتی باشد که یکی خودش را بالاتر از دیگری بداند، اگر چنین شود دشمنان اسلام هر لحظه در فکر این هستند که تفرقه بیندازند.

 


 

 

مولوی ولی  اله جنگی  زهی

مدرس / حوزه علمیه فاروقیه / زاهدان

 

تعامل بیشتر طلاب با اساتید بر محور اخلاق حسنه میّسر می شود

اولین مسئله این است که اساتید از اخلاق حسنه برخوردار باشند که خواسته شریعت اسلام هم همین است. مهم ترین مسئله اخلاق نیک است. اساتیدی که دارای این اخلاق هستند طلبه ها با آن ها راحت تر هستند و خیلی از مشکلات خودشان را حل می کنند و بین اساتید و طلاب تعامل و دوستی ایجاد می شود.

 

در حوزه باید اصل بر تحقیق و پژوهش باشد

یک طلبه موفق باید در همه ابعاد، توانایی های خودش را بارور کند، چه در ابعاد اجتماعی و چه در دروس و اخلاق در همه این ابعاد باید بتواند از بقیه پیشی بگیرد و برای بقیه الگو بشود. در بحث مسائل اجتماعی مراوداتش با مردم و نشست و برخاست هایش با مردم خوب باشد و در دروسی هم که می خواند دقت کند ضمن این که دروس حوزوی را می خواند دروس دانشگاهی را هم بتواند دنبال کند و در همان قسمت هم تحقیق و پژوهشی داشته باشد و تنها به خواندن و یاد گرفتن اکتفا نکند، تحقیق کند. این طلبه می تواند یک طلبه نمونه و موفق باشد. در حوزه باید اصل بر تحقیق و پژوهش باشد. در مورد آموزش هنوز احساس می کنیم خیلی نیاز است، تغییر و تحول واقعا باید ایجاد بشود. در بحث آموزش و کتبی که در حوزه علمیه در حال تدریس است نمی گوییم کتب مشکل دارد، کتب بسیار معتبر و خوبی هستند. مشکل در نحوه و میزان تدریس است.

 

باید در میدان عمل، وحدت اسلامی را نشان دهیم

در جامعه ای که شیعه و سنی در کنار هم هستند، واقعا وحدت یک نیاز مهم و اساسی است، اگر نباشد مشکلاتی پیش می آید که دودش در چشم هر دو طرف می رود. از دیرباز مسئله وحدت مطرح بوده و مسئولین استانی و بزرگان دینی بر این مسئله صحبت های فراوانی داشته اند، اما تنها به صحبت نمی شود و باید در میدان عمل بیاییم و این وحدت اسلامی را نشان بدهیم. به فرموده امام راحل، علما هر چند وقت یکبار نشستی داشته باشند و آن هایی که خواهان این مسئله هستند که نظام اسلامی نباشد، آن ها فرضشان در نطفه خفه بشود. علما ما هم آنهایی که در سطح استان و کشور هستند این نشست را با یکدیگر داشته باشند تا کوردلان و دشمنان که قصد تعرض دارند با دیدن تصاویر این نشست ها آن اهداف شومی را که در ذهن دارند، در نطفه خفه بشود و از بین برود.

 


 

 

مولوی عبدالخالق ملازهی پس کوهی

مدرس حوزه علمیه مخزن العلوم / شهرستان خاش

 

انگیزه ام از تحصیل، خدمت به دین و جامعه بود

من وقتی درس طلبگی را شروع کردم، انگیزه ام خدمت به دین و جامعه بود. مخصوصا در آن زمان که مردم از نظر علمی و فرهنگی ضعیف بودند. وضعیت طلبگی در قبل و بعد از انقلاب خیلی تفاوت دارد و نمی شود زمان قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کرد. زمانی که من طلبه بودم، آن موقع علما موقعیت خوبی از نظر اجتماعی نداشتند.

 

طلاب برای رفع موانع و مشکلات مردم، باید عالم باشند

از نظر درسی طلبه باید خود را همواره آماده کند. زمان حال با گذشته فرق می کند. الان زمانی است که طلبه ها بهترین خدمت را می توانند انجام بدهند، به شرطی که به علم مسلح باشند، عالم باشند. هر چه علم بیشتر داشته باشند، آماده تر هستند. همین طور که یک جنگجو به اسلحه نیاز دارد تا در مقابل دشمن قیام کند، طلاب هم برای رفع موانع و مشکلات مردم، مشکلاتی که بی دینان و منحرفان به وجود می آورند، باید عالم باشند و بتوانند آن را جواب بدهند، الان نسبت به گذشته نیاز بیشتری به درس خواندن است. از نظر اخلاقی یک عالم باید الگو باشد، عالم جانشین رسول الله (ص) است باید مردم را تبلیغ بکند و خودش نیز تقوا داشته باشد. اگر خودش متقی نباشد و تقوا نداشته باشد حرفی که به دور از عمل باشد ارزش ندارد و مردم بهایی به آن نمی دهند. اگر علما سنگر را حفظ کنند و مسائل اخلاقی و اجتماعی و شئونات اسلامی را رعایت بکنند انشااله موفق هستند. همان طوری که امام (رحمه الله علیه) آن همه مرتبه را کسب کرد یا رهبر معظم انقلاب یا علمای دیگری که حیثیت دارند. خودشان زحمت کشیده اند و تقوا دارند.

 

ما باید در مقابل دشمنان، متحد و یکپارچه باشیم

همه می دانیم کسی نیست که در این کره خاکی بگوید که وحدت خوب نیست. همه می گویند وحدت باید باشد، همه می گویند که باید اتحاد داشته باشیم، خصوصا شیعه و سنی. ما در یک کشوری زندگی می کنیم که باید اتحاد داشته باشیم. وحدت و برادری داشته باشیم. همه ما مسلمان هستیم و مسلمان ها با هم برادر هستند. وقتی ما مسلمان هستیم بعد از این که گفتیم «لا اله الا الله محمد رسول الله» شیعه و سنی دیگر معنی ندارد. ما باید در مقابل دشمنان خودمان متحد و یکپارچه باشیم. من توصیه ام به همه مسلمانان این است که مسلمانان همه ید واحد باشند، دست اتحاد داشته باشند، انشااله پیشرفت می کنند.

 

نکته پایانی

تشکر از زحمات شما که تشریف آوردید.

 


 

 

 

مولوی رضا احمد زاده

مدرس/ مدرسه علوم دینی حمادیه/ زاهدان

 

از این نعمت ها و فرصت ها باید حداکثر استفاده را داشت

طلاب قدر این علم و این امکانات و نعماتی که خداوند در اختیارشان گذاشته را بدانند. الان امکانات برایشان آماده شده، باید تلاش و کوششان بهتر و بیشتر باشد. کتاب ها را بفهمند، بیشتر درس بخوانند تا بتوانند در آینده بهتر خدمت کنند. اساتید در گذشته در حالی که امکاناتی نداشتند، تلاش کردند، یعنی کتاب ها را برای ما نوشتند و در اختیار ما گذاشتند. ما هم باید کاری کنیم تا آینده گانی که می آیند، آن ها هم از چیزهایی که ما در اختیارشان می گذاریم استفاده کنند و بهره کافی ببرند. ما در بسیاری از موارد خدا را باید شکر کنیم. بحمدلله طلاب الان بهترین امکانات را دارند و از این نعمت ها و فرصت ها باید حداکثر استفاده را داشته باشند. اگر نکنند ظلم کرده اند هم به خودشان و هم به اساتید و هم به ملت، به همه ظلم کرده اند.

 

 

خاطره

تمام اساتیدی که داشتم همه مقید بودند. درحالی که من از خراسان آمده بودم همه به چشم فرزند به من نگاه می کردند. می گفتند که شما از فرزندان خود ما برای ما بهتر هستید، چرا که شما ذخیره آخرت ما می شوید، ولی فرزندان ما ممکن است نشوند. ما اساتیدی داشتیم که در خانه چیزی نداشتند و اگر چیزی برایشان می آمد و یا حقوق می گرفتند، آن را برای طلبه ها هزینه می کردند و در اختیارشان می گذاشتند. درحالی که می دیدیم در خانه هایشان چیزی ندارند.

 

استاد موفق

یک استاد موفق، باید صبر و گذشت داشته باشد. مخصوصا چیزهایی که من از اساتید خودم دیدم، باید همان خصلت ها را در خودم داشته باشم. هیچ زمانی کبر و غرور مرا نگیرد. گذشت و ایثار داشته باشیم. وقتی معنویت آمد طلبه ای که زیر دست ما است مفید خواهد بود. قرآن می فرماید: اول تزکیه بعد علم. مثلا یک آهن باید اول سنباده کشیده شود، ضد زنگ زده بشود، بعد روغن زده و جلا داده شود. ما روی زنگ هر چه روغن بکشیم درست است چند روزی خوب است، ولی آخر اثرات بد خود را از زیر ظاهر می کند. اگر ما تزکیه را مقدم بدانیم و عمل کنیم بهتر است و بعد علم را بیاموزیم.

 

خدای ما یکی، قبله ما یکی، پیامبر ما یکی، کتاب ما یکی است

به نظر من وحدت بهترین چیز برای همه ماست و ضروری است و برای بقاء اسلام بهترین چیز وحدت است. چون اصول وقتی یکی است بقیه چیزها دیگر جزئی است و به این چیزها زیاد چنگ نزنیم. وقتی به این چیزها چنگ بزنیم دشمنان از همین راه وارد می شوند و بین ما اختلاف و تفرقه ایجاد می کنند. خدای ما یکی، قبله ما یکی، پیامبر ما یکی، کتاب ما یکی است و اصل هم همین است. اهل تسنن و تشیع در این استان به راحتی با هم زندگی می کنند و در تمامی مجالس با هم هستند.

ما باید وحدت خودمان را حفظ کنیم تا ناامیدی دشمن صد در صد شود و به آن ها باید بگوئیم که صحبت هایی که شما می گوئید انشااله راه ما را عوض نمی کند، فکر ها را عوض نمی کند.  ما با همدیگر برادریم و هیچ اختلافی نداریم.

نکته پایانی

امیدوارم خداوند این وحدت را بیشتر کند و خدا به همه توفیق بدهد تا جایی که می توانیم این وحدت را حفظ کنیم و نگذاریم هیچ راهی برای منافقین و کوردلانی که می خواهند تفرقه ایجاد کنند باز شود و هر روز وحدت ما بیشتر بشود. دوستی ها و محبت ها بیشتر شود، روابط بیشتر شود. این باعث می شود آن ها نا امید شوند.


 

 

نادر ریگی خالص

طلبه/ مدرسه علوم دینی حمادیه/ زاهدان

 

اگر خود انسان شوق درس خواندن داشته باشد، دلبسته درس می شود. الان که درسم دارد تمام می شود از الان احساس ناراحتی می کنم. البته اگر انسان بتواند خدمت کند می تواند احساس آرامش کند. ما وظیفه مان این است که بتوانیم جوانان را به راه بیاوریم و برایشان راهنما باشیم. هدف فقط باید خدمت باشد. یک طلبه وقتش از همه چیز با ارزش تر است. احترام به استاد و سعی و تلاش باید همواره با طلبه باشد.

 


 

 

مولوی یعقوب حسین بر

رابط دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت در شهرستان خاش

 

از مسائل تفرقه انگیز باید دوری کرد

بحمدلله یکی از راه هایی که توانسته جواب بدهد و بیشترین اهداف را در نظام در راستای مسائل امنیتی و تقریبی فراهم کند وحدت طرفین است که در این خصوص در طول سال در مناسبت های مختلف به حضور روحانیون در مجالس و محافل مختلف می توان اشاره کرد. این بهترین راه برای رسیدن به تقریب و از بین بردن اهداف شوم دشمنان است و تلاش همه ما هم بر این است که تمام ائمه جمعه و مدیران مدارس و روحانیون سعی می کنند که از مسائل تفرقه انگیز بپرهیزند و دوری کنند و در خطبه ها و برنامه هایشان سعی می شود که همیشه مسائلی عنوان بشود که تلفیقی بشود و موجب کدورت و نگرانی کسی نباشد و همه هم تاکیدشان بر این است و در این راستا هماهنگی خوبی هم دارند و این هدف به عنوان یک اصل اعتقادی پذیرفته شده است و در منطقه جواب داده است.

 

رشد کیفی و کمی مدارس علوم دینی از برکات انقلاب اسلامی است

با آمدن انقلاب اسلامی، بینش دینی و اعتقادی مردم فوق العاده بالا رفت. اگر تاریخچه حوزه علمیه را نگاه کنید، ما قبل از انقلاب در این شهرستان یک حوزه علمیه داشتیم. الان ما 10 تا حوزه علمیه فعال داریم. رشد کیفی و کمی مدارس علوم دینی از برکات و ثمرات انقلاب اسلامی است. گسترش و توسعه مساجد، گسترش مراکز دینی و آوردن مردم به سمت و سوی برنامه های عبادی و حوزه های علمیه و نمازهای جمعه، این ها همه از ثمرات انقلاب اسلامی است و مردم در این راستا قدردان هستند و تشکر می کنند و قدر این نعمت را می دانند و راضی هستند. بحمدلله روابط ما با علما و بزرگان و شخصیت های سیاسی از این جا تا مرکز، از قدیم تا الان برقرار بوده و هست. 

انشااله دبیرخانه شورای برنامه ریزی به این استان هم توجه بیشتری داشته باشد و این نشست ها و مصاحبه ها، مقداری فضا را بازتر کند و آشنایی بیشتری باشد چون وقتی مجله را بررسی می کنیم و می بینیم که از استان های کردستان-خراسان- گلستان ... مطلب هست، ولی از استان سیستان و بلوچستان، کم رنگ است، عده ای فکر می کنند شاید به این استان علاقه و تمایلی ندارند، پس مخالف اند و البته در حالی که این جوری نیست و می طلبد که ما از نزدیک در حوزه های علمیه و در بین علما و ائمه جمعه و جماعات حضور داشته باشیم و این باب را باز کنیم. وقتی یکی بیاید این مسائل را عنوان کند، بقیه تشویق می شوند. البته حاج آقا براتی و سایر دوستانی که در نهاد رهبری هستند، تلاش گسترده ای در این راستا دارند و انصافا برنامه های بسیار خوبی در پیش گرفته اند و دارند تلاش می کنند. ولی می طلبد که این ها روی کاغذ بیاید و این ارتباطات روی کاغذ درج شود تا دیگران هم استفاده کنند و هم تشویق بشوند. و هم این که در سفرهای بعدی با برنامه ریزی بهتر برادران بتوانند برنامه ریزی منسجم تری داشته باشند. این مسئله خود می تواند راهگشا و کارگشا برای ادامه برنامه ها باشد.

 

نکته پایانی

از شما و همه دوستان تشکر می کنم که این فرصت در اختیار ما گذاشتید و به شهرستان ما آمدید.

 


 

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی

مسئول بخش فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان

 

بخش فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان که حدودا پنج شش ماهی است که مسئولیت آن را بنده پذیرفته ام، کارهایی که باید انجام بدهد و برنامه هایی که دارد، بیشتر مربوط به حوزه های علمیه اهل سنت و روحانیون می باشد و در مجموع جامعه مخاطب ما در این محدوده هستند. تمامی کارهای خدماتی که به ایشان ارائه می شود، مثلا معرفی به مرکز خدمات، معرفی برای گرفتن کارت پارسیان و همچنین کارت پایان خدمت که ایشان ازبخش فرهنگی به بخش آموزش معرفی می شوند، یعنی ما با بخش آموزش لینک هستیم.

در بحث مساجد نکته اساسی این که تمامی مساجد باید شناسنامه دار بشوند (مساجد اهل سنت). یک اصلی که در اهل سنت می باشد این است که امام جمعه باید طبق حکم حاکم مشخص بشود. بنابراین باید از طریق حاکم تعین شده و دارای حکم باشد.

ما تقریبا به تمام کسانی که بیایند و تشکیل پرونده بدهند، برای بیمه خود و خانواده شان به مرکز خدمات معرفی نامه می دهیم.و تمامی کسانی که این جا پرونده دارند، بیمه هستند و تحت پوشش معافیت تحصیلی یا معافیت رهبری قرار دارند و در سیستم شهریه ثبت شده اند.

یک طرحی داریم به نام طرح سرکشی به ائمه جمعه و جماعت و افراد موثر استان که از طریق نهاد ، تقریبا هر هفته پنج شنبه و جمعه مامور هستیم به دیدارشان برویم و به مشکلاتشان رسیدگی کنیم و اگر هدایایی نیز از طرف دفتر باشد تقدیم کنیم.

خاطره

یک روز چند نفر مولوی مراجعه کرده بودند و درمورد حضرت زهرا (س) سخن به میان آمد. یکی از آقایان به شدت گریه می کرد و می گفت که شما چرا چنین دیدی نسبت به ما دارید. ما ائمه (ع) را قبول داریم و حضرت زهرا را قبول داریم و ایشان مورد احترام ما هستند. این مسئله برای من خیلی جالب توجه بود.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 343
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error