یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

طلوع وحدت و پیروزی؛ در گرو مبارزه عالمان شیعه و سنی با تعصب های کور

مقاله 2، دوره 1، شماره 3، زمستان 1389، صفحه 8-11 XML اصل مقاله (1045 K)
نوع مقاله: مقالات
نویسندگان
مولوی عبداله عبدالرزاقی
مدرس مدرسه علوم دینی، تایباد
چکیده
در آستانه سالگرد میلاد پر برکت حضرت محمد مصطفی(ص)، پیام‌آور رستگاری، عدالت و شفقت هستیم؛ بزرگمردی که غم اسارت آدمیان در چنگال جهالت و ظلم و فساد، آسودگی را از درون دردمندش ربوده و رنج ناشی از درک ناله‌های سوزناک عطوفت و عدالت، ژرفای جانش را با درد و دریغ اندوده بود؛...
موضوعات
مقالات
اصل مقاله

طلوع وحدت و پیروزی؛
در گرو مبارزه عالمان شیعه و سنی با تعصب های کور

 

همچون چراغی نورافشان، آدمیان را از ظلمات جهالت و جاهلیت به سرزمین دانش و ادب، ره ‌نمود و با جدّ و جهد تمام تلاش کرد با فصاحت و ملاحت، جاهلان را با علم، عالمان را با خیرخواهی و عدالت، خیرخواهان را با اخلاص و خدمت بی‌منّت، خادمان را با توکّل، و متوکلان را با اتّحاد، آشنا و همراه سازد؛ خامان و سختگیران را به مدارا و نرمخویی، بینوایان را به ترک حسد، ثروتمندان را به ترک تکبّر و خسّت، حاکمان را به ترک استبداد و جبّاریت، قاضیان را به ترک تبعیض و ردّ مظالم، خُردان را به رعایت حرمت بزرگتران، بزرگان را به مهربانی در حقّ کوچکتران، مردان را به فروتنی و ادب درباره زنان، زنان را به حفظ عفّت و امانتداری در حقّ شوهران و همگان را به مراعات عدالت، احسان و ایثار دعوت کرد.

در برابر این درس ها و این خدمات، پیروان و دوستداران آن رسول نازنین، که همواره خود را شرعاً و اخلاقاً موظّف به مراعات شأن و جایگاه او دانسته اند، صمیمانه ترین و پاک ترین محبّت های خود را در قالب های گوناگونی همچون دعوت و جهاد برای حفظ و تبلیغ پیام او، احترام به صحابه و اهل بیت او، سرودن اشعار و قصاید در مدح او و برگزاری مراسم و مجالس در سطوح مختلف برای تبیین آموزه ها و دستورات ایشان و...، نثار ایشان نموده اند و کوشیده اند به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی، دَین خود را به گونه ای نسبت به ایشان ادا کنند؛ در همین راستا، مراسمی در میان بخش اعظم جوامع اسلامی و از جمله ایران، تحت عنوان مولودی به منظور بزرگداشت شخصیت و ترویج تعالیم حضرت رسول(ص)برگزار می‌شده است و هنوز هم، چنان که در رسانه ها مشاهده می‌شود، در سطح جهان اسلام، صانها الله عن الآفات، ادامه دارد.

وحدت و یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت توحید کلمه بر محور کلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزش هاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

و بر همین اساس، قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى‏دارد و اگر کسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهکارهاى رسالت محمدى‏ صلى الله علیه و آله مى‏یابد.

«واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا»همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.

بر همین اساس بزرگان دین کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند. آنان از حقوق شخصى خویش چشم پوشیدند و در طول تاریخ، دانشمندان مصلح و همه تلاشگران راستین انسانیت، هم خودشان از عوامل اختلاف و تجزیه گریختند و از دامن زدن به آتش خصومت ‏بین مسلمانان، برکنار زیستند و هم دیگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند. مولانا اقبال لاهوری چه زیبا می فرماید:

حق  تـعالى  پیـکر  مـا  آفـریـد            وز رسـالت در تـن ما جان  دمید

از  رسـالـت  هـمنوا گشتیم   مـا             همنفس هـم مـدّعا  گشتیم  مـا

کـل  مـؤمن  اخـوةُ  انـدر  دلـش             حریّـت سـرمـایه آب و   گـلـش

زنده هر کثرت ز بند وحدت  است             وحدت مسلم ز دین فطرت است

 استراتژى مبارزاتى امام (ره) درجهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، اصولا روى دو محور عمده تمرکز یافته است:

«حرکت فکرى - فرهنگى‏» و «حرکت‏ سیاسى - عملى‏».

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد اجتماع ‏سازى به خوبى پى‏برده بودند. ایشان اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دهد بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره دارد.

 به همین جهت است که «روز قدس‏» به عنوان سمبل وحدت جهان اسلام از سوى ایشان در سطح جهان اسلام پیشنهاد گردید و همچنین بزرگداشت «هفته وحدت‏» میلاد حضرت رسول (ص) (از 12 ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا 17 ربیع الاول)مورد حمایت ایشان قرار گرفت; چه این‏که از دیدگاه ایشان روند وحدت بین مسلمین، ضرورت ایجاد سمبل‏ها و نهادهاى تازه ‏اى را مى‏طلبد که فراتر از زمان و مکان قرار دارد.

 وحدت در قرآن

قرآن کریم همبستگی را برای مسلمانان ضروری تلقی کرده است و از آنان می خواهد تا در گسترش این فرهنگ کوشا باشند. قرآن کریم کسانی را که خدای واحد را می پرستند، به سوی یک قبله نماز می گذارند، کتاب آسمانی شان قرآن است و پیامبر والایشان حضرت محمد بن عبداللّه صلی الله علیه و آله وسلم می باشد، به اتحاد و یگانگی فرا می خواند و همه امت اسلامی را از منازعه و اختلاف باز می دارد؛ چنان که در سوره انفال آیه 46 می خوانیم:

«از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و منازعه و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبت تان از دست خواهد رفت».

در جای دیگر قرآن کریم محور وحدت مسلمانان را توحید می داند و می فرماید:

«همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید».

بدان امید که مسلمانان، رهنمودهای قرآن را همواره سرلوحه زندگی شان قرار داده، با تکیه بر مشترکات عقیدتی خویش، گام های مهمی را برای تحقق وحدت بردارند.

 نگرش قرآن در باب وحدت، به نظر، فراتر از وحدت پیروان یک مذهب یا یک دین است. در قرآن به وحدت کلمه با سایر ادیان توصیه شده است: «بگو: ای اهل کتاب بیایید بر سخنی که میان ما و شما یکسان است [گرد آییم؛ یعنی] جز خدای یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعض دیگر را ـ غیر از خدای یگانه ـ ارباب خویش قرار ندهند».

چه خوش بود آن روزهایی که اصحاب پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم با همه نظرهای متفاوتی که با یکدیگر داشتند گرداگرد شمع وجود آن نور مقدس حلقه می زدند و از شجره نبوت، نور هدایت را اقتباس می کردند.

چه صفابخش بود محفل هایی که در مسجد النبی صلی الله علیه و آله وسلم تحقق بخش اولین مصادیق آیه شریفه

 «و امرهم شوری بینهم» بود. چه شورانگیز بود پیمان برادری بین مهاجران و انصار که گره زننده آن، رسول رب العالمین و دستاورد آن، ایثارهای صحنه های جنگ و فداکاری های پشت آن صحنه ها شد.

 چه معطّر بود نسیم وحدت امت در آن عصر که از مُشک وحی بر گلبرگ های پیکر امت می وزید.

 یاران! اکنون که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران زمینه گسترش اندیشه تقریب و وحدت سیاسی جهان اسلام بیش از پیش فراهم شده است، بیایید به پیروی از رسول اسلام، دست اخوت به یکدیگر داده، با هم دلی و صمیمیت، بسیاری از مشکلات جهان اسلام را حل کنیم. بیایید همه مان منادیان راستین همبستگی جوامع اسلامی مان باشیم.

رسول وحدت، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم بود که با بعثت خویش، شعار برادری و پیمان اخوت را برای جوامع بشری به ارمغان آورد. اکنون که بیش از 1400 سال از آن روزهای پرشکوه و به یادماندنی می گذرد، هنوز هم آن نغمه شورانگیز، قلب و اندیشه مؤمنان را به یکدیگر نزدیک ساخته، آنان را به گزینش برترین راه رهایی ـ که کلمه توحید است ـ فرا می خواند.

بزرگ ترین دستاورد رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ایجاد الفت و اتحاد در میان مردمی متفرق و پراکنده بود؛ مردمی که به واسطه تعصبات جاهلی به جان هم افتاده، در حال سقوط بودند و پیامبر با تعالیم اسلامی همه را متوجه خدای یگانه کرد و امتیازات موهوم از قبیل مال و ثروت و نژاد و رنگ و حسب و نسب و امثال آنها را از میان برداشت و تنها تقوا، علم و مجاهدت را ملاک برتری و فضیلت دانست.

بدون شک عزت و سربلندی و تعالی هر امت در یگانگی و هم بستگی آنهاست. اتحاد و اتفاق بزرگ ترین عامل قدرت و شوکت هر جامعه و امت، و در مقابل، ذلت و سرافکندگی و سقوط هر امت در تفرقه و پراکندگی آن نهفته است.

چندین سال است که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، که مورد استقبال مسلمانان دیگر نقاط جهان نیز قرار گرفته، دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول سال روز میلاد خجسته پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، به عنوان هفته وحدت قرار داده شده است تا به یمن این ایام خجسته، شاهد تحقق انسجام امّت، و تاکید بر اصول مشترک و مورد اتفاق امت اسلامی باشیم.

اکنون که انقلاب بزرگ اسلامی، این فریاد بلند زمان بر تیرگی های شب تاریخ، طلسم ظلمت را شکست، بر عالمان و متفکران مصلح و متعهد شیعه و سنی است که علیه تعصّب های کور و گرایش ها و فشارهای توده های عوام قیام کنند و صبح وحدت و آگاهی و پیروزی را به امّت اسلام تقدیم کنند.

حال که در آستانه ایام الله دهه مبارکه فجر و سی و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم برماست که قدر دان خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم و آن را با قبل از انقلاب مقایسه نماییم که روستاها از کمترین امکانات حتی آب شرب ، مسجد و جاده بی بهره بودند ، بحمداله از برکت انقلاب تمام روستاها حتی دور افتاده ترین نقطه از کشور عزیزمان از آب شرب سالم ،جاده آسفالته ، مسجد ،  مدرسه ، برق ، تلفن، خانه بهدشت، واکسناسیون عمومی ، ریشه کن کردن فلج اطفال ،سرخک و غیره، اورژانس 115، پزشک روستا ، طرح هادی و حتی گاز برخوردارند که شیعه و سنی با وحدت و همدلی در کنار هم با صفا و آرامش زندگی می کنند و ما هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر شاهد افتتاح پروژهای زیادی می باشیم این پیشرفت‌ها همه ثمره اتحاد و همدلی است که در این مدت وجود داشته و انشاالله خواهد داشت،

درسایه اخوت و برادری است که مصیبت ها آسان می شود. وحدت است که پویایی می آفریند. باید به قرآن بازگردیم. باید هویت گم گشته خویش را بازشناسیم باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و از ناملایمات هراسی به دل راه ندهیم که اگر خدا را باور کنیم و دل به آنچه در کتاب او آمده بسپاریم، نه سست خواهیم شد و نه اندوهناک.

به راستی با وحدت تمامی گروه های مسلمان است که می توان دست های جنایت کارانه دشمن را قطع و مقاصد شوم آن را خنثی کرد.

 با توحید کلمه است که می توان در مقابل توطئه های شوم استکبار جهانی، که هدفی جز نابودی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله وسلم ندارد، با صلابت هرچه بیشتر ایستادگی کرد.

و این توحید کلمه و وحدت در مرحله اول باید از حوزه های علمیه و روحانیون محترم شروع شود چون حوزه علمیه سر چشمه دین و روحانیون حاملان دین مبین اسلام و الگوی دیگران می باشند و ابراز لطف مردم به روحانیان بی جهت نیست، آنها اخلاص، فداکاری و زحمات روحانیت را دیده اند و همین موضوع نیز باعث علاقمندی آنان به روحانیان شده است و ما باید کاری کنیم تا این همدلی، اعتماد و ابراز لطف مردم نسبت به حوزه های علمیه و روحانیون از بین نرود.

 در پایان، ضمن تبریک این مناسبت و دعوت همگان به بهره گیری شایسته از پیام پیامبر محبوب(ص)، آرزومندیم که مسلمانان با سر مشق قراردادن نوع زندگی رسول الله(ص) و درک مقاصد والای آیین گران سنگ او، در فضایی آراسته به عطر وحدت و اخوّت و با دو بال خداترسی و خدمت به مخلوق، از حیات طیبه دنیوی و خرّمی ورود به بهشت اخروی برخوردار گردند، به امید روزی که اسلام مجد و عظمت حقیقی خویش را در سایه اتحاد مسلمین باز یابد.

 [1] - آیه 57 سوره مبارکه مائده

[2]  - آیه 82 سوره مبارکه مائده

[3] -  ( ای کسانی که ایمان آرده اید ! کسانی را که دین شما را به استهزا و بازی گرفته اند – چه از کسانی که پیش از شما کتاب داده شده اند و چه از کافران- دوستان خود مگیرید،  و از خدا بترسید اگر واقعأ مؤمنید.)

 (مسلماٌ یهودیان و مشرکان را از همه ی مردم در دشمنی با مؤمنان سخت تر خواهی یافت،)

 [1] سوره مبارکه حجرات آیا 92

 [1] 164 آل عمران

[2] سوره مبارکه محمد آیه/ 7  

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 381
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error