یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

سفرنامه کردستان

مقاله 9، دوره 3، شماره 13، زمستان 1391، صفحه 30-33 XML اصل مقاله (520 K)
نوع مقاله: گزارش خبری
نویسندگان
محمد جعفر شفقت؛ حجت الاسلام والمسلمین فراشی
مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور
چکیده
استان کردستان در قسمت غربی کشور و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته که از شمال به استان آذربایجان غربی و بخشی از زنجان از شرق با استان همدان و بخش دیگری از استان زنجان از جنوب با استان کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق (استان کردنشین سلیمانیه) هم‌مرز می‌باشد.
موضوعات
گزارش؛ گفت و گو
اصل مقاله

گزارش ویژه وفاق از سفر به استان کردستان

 

با همکاری مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور

 

گفت و گو: محمد جعفر شفقت

عکس : علی اکبر جهانگیری

 

استان کردستان در قسمت غربی کشور و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته که از شمال به استان آذربایجان غربی و بخشی از زنجان از شرق با استان همدان و بخش دیگری از استان زنجان از جنوب با استان کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق (استان کردنشین سلیمانیه) هم‌مرز می‌باشد. استان کردستان دارای 10 شهرستان، 25 شهر، 23 بخش، 79 دهستان و 1767 آبادی دارای سکنه می‌باشد. شهرستان های استان عبارتند از: سنندج، بانه، بیجار، دیواندره، سروآباد، سقز، قروه، کامیاران ، مریوان و دهگلان . شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله ی 512 کیلومتر مربع از شهر تهران قرار گرفته است.

استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که با ارتفاع متوسط  2000 متر از سطح دریا از مرتفع‌ترین استان‌های کشور می‌باشد. جهت گسترش و استقرار ارتفاعات در استان به گونه‌ای است که نخستین بارندگی که از توده‌های هوای باران‌زا که به غرب کشور می‌رسند، بر روی ارتفاعات این منطقه صورت می‌گیرد.

استان دارای چهار دریاچه زریوار در مریوان، دریاچه پشت سد قشلاق در 15 کیلومتری شمال شهر سنندج، دریاچه پشت سد گاوشان در 45 کیلومتری جنوب سنندج و دریاچه پشت سد بوکان در شمال شهر سقز می‌باشد، این دریاچه‌ها محل بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های تورگردانی هستند.

 

 


 

رویکرد مرکز بـزرگ اسلامی غرب کشور

نخبه پروری و توجه به علم و دانش است

 

حجت الاسلام والمسلمین فراشی / مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور

 

وقتی که حاج آقای شاهرودی از طرف حضرت آقا، نماینده ایشان در کردستان شدند به جهت آشنایی و همکاری بنده با ایشان در مرکز تحقیقات سپاه که ایشان مسئول ما بودند، لطف داشتند و از من خواستند که با ایشان همکاری کنیم، بحمدلله از این بابت هم خوشحال هستم. مدتی بود که به دنبال مطالعه عمیق در ارتباط با اهل سنت بودم، اجمالا چیز هایی می دانستم اما با نشست و برخاست هایی که با برادران اهل سنت داریم بحمدلله تجربه خوبی است.

تغییراتی که در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ایجاد شده الان ملموس است. البته کمبود و کاستی زیاد داریم اما تلاش می کنیم که مشکلات را به حداقل برسانیم، ظاهرا مشکلات در دنیا تمام شدنی نیست، اما می شود کار کرد و یک مقدار آرامش خاطر ایجاد کرد.

اخیرا ماموستایی که برای ما تعریف شده است باید وضعیت مدرک تحصیلی، نظام وظیفه، وضعیت تحصیلی او معلوم باشد. و این که سمت او مبلغ، امام جماعت، طلبه ، مدرس و یا شورای روحانیت است. خدمات و شهریه هم بر این مبنا داده می شود، اخیرا یک کارت مشترکی دبیرخانه با همکاری شورای حوزه های علمیه سراسر کشور تعبیه کرده که هم دبیرخانه شهریه می دهد و هم مرکز خدمات، خدمات می دهد، یک طرح اساسی است، در واقع توجه به مدارس است. سابقا مدارس شکل مدرسه نداشتند بلکه حجره های سنتی بوده است. الان مدارس تحت پوشش دارد تقویت می شود که یک کار اساسی است.

قبلا روحانی می گفت من حجره سنتی و طلبه دارم، خودش اداره می کرد و خودش هم نمره می داد. الان این طور نیست. هر سال که درس می خوانند امتحان می گیرند و نمرات هم ثبت می شود و موفقیت آن ها بررسی می شود.

از جمله تغییرات دیگر این که مجله ای داشتیم به نام تبیان که فصلنامه بود و با آمدن حاج آقای شاهرودی ماهنامه شد، و با مشارکت خود ماموستاها و مردم تهیه و چاپ می شود.

الان جلسات دانش افزایی و کاربردی بیشتر داریم. جلسات مقاله نویسی و فن خطابه تشکیل می شود که ضرورت آن احساس می شد و الان به دنبال بصیرت افزایی ماموستاها هستیم، ضمن این که رفت و آمد ماموستاها و طلبه ها با مرکز بزرگ جای خودش دارد، اما سیستمی شد که یک طلبه از پشت رایانه می تواند وضعیت تحصیلی و نمرات خودش را ببیند، با بخش نامه و ابلاغیات دبیرخانه آشنا شود.

 

وضعیت فرهنگی و آموزشی - خدمات ارایه شده

بحمدلله الان خوب است و خوب تر از این هم خواهد شد. در هر استانی شورای برنامه ریزی از خود علمای منطقه تشکیل می شود، در کردستان هم همین طور است با حضور آقایان خدایی و راستی و دیگران این شورا تشکیل و نیازها بررسی می شود. مثلا کتاب هایی را مشخص می کنند و باید خوانده شود، همان کتابها را باید طبق برنامه آزمون بدهند، این متناسب با نیاز جامعه اهل سنت است. احساس می شود خود طلبه ها خوشحال اند، قبلا هیچ انگیزه ای نداشتند، چون قبلا وضعیت تحصیلی و نظام وظیفه آن ها معلوم نبود، نه وضعیت بیمه معلوم بود که همه اینها حل شده است. البته چون مسبوق به سابقه بوده یک مقدار نگرانی ها هست، ولی خدمتی هم که اخیرا به طلبه ها شد، طرح سرباز روحانی بود. طلبه ای که به عنوان سرباز به ما معرفی شده، هم دو سال خدمتش را می رود هم حقوق دریافت می کند و هم در مسجد فعالیت می کند و در نهایت کارت پایان خدمت هم می گیرد. یا در مدرسه ای تدریس می کنند و سربازی آن ها هم حل می شود. این غیر آن طلابی هستند که تحت پوشش دبیرخانه اند و سربازی آنها معلوم است. فکر می کنم که برنامه های مدون آموزشی تا سطح 4 دیده شده، یعنی تا سطح دکترا. یک کار خوب دیگری که دیده شده آزمون های جامع علمی و آزمون های استخدامی است. آن هایی که سطح علمی بالایی دارند می توانند در این آزمون شرکت کنند و مدرک استخدامی بگیرند، همان که در حوزه های شیعه هم متداول است.

از جمله خدمات دیگر، به هر کدام از روحانیون جهت خرید کتاب و بازدید از نمایشگاه کتاب، سال قبل 200 هزار و امسال 100 هزار تومان هدیه دادیم. بیمه طلاب بدون استثنا انجام شده است. از طریق کارت پارسیان ماهیانه 80 هزار تومان واریز می شود، شهریه داده می شود. هدیه سالانه مرکز خدمات و شخص حاج آقای شاهرودی و خصوصا حضرت آقا در هفته وحدت که قابل توجه است. علاوه بر آن طرحی داریم به نام طرح حمایت مالی که برخی بهره مند شدند، از شاخصین، فرقی نمی کند از ماموستا و طلبه و غیره هر که نیاز داشته باشد حمایت مالی می کنیم. در سقز یا شهرهای دیگر از یک میلیون تا 5 میلیون حمایت کردیم. علاوه بر این کتاب خریداری کردیم، اخیرا 50 میلیون و قبلاهم 10 میلیون خریدیم و بین کتابخانه های مدارس توزیع کردیم.

سرکشی به منازل علما داریم. اما طلبه هایی که تازه واردند انتظار دارندکه مانند ماموستاها با آن ها برخورد بشود که این امکان ندارد. دبیرخانه گفته است طلبه پایه دوم و سوم به بعد را خدمات بدهید، چون طلبه سال اول که معلوم نیست ادامه تحصیل بدهد یا نه، یک موقع ممکن که ترک تحصیل کند.

یکی از نکات مهم که باید اشاره کنم، سفر حضرت آقا بود که اردیبهشت سال 88 صورت گرفت که به اردیبهشت معطر معروف شده است. مبلغ قابل توجهی به کل استان اختصاص دادند و 5/4 میلیارد هم به مرکز اختصاص دادند. در طول سه سال هر سال 5/1 میلیارد تومان علاوه بر آن تمام مساجد و مدارس و مراکز به برکت آن سفر تغییراتی در آن ایجاد کردیم. الان سقز، دیواندره، ارومیه، کامیاران، مریوان، سنندج، بهاران و مرکز بزرگ به این صورت نبود و یک مقدار از اعتبارات مانده بود که از طرف دفتر آقا آمدند و برای تکمیل طرح های نیمه تمام 500 میلیون تومان دادند. یکی از بهترین دستاورد سفر، ساخت کتابخانه جنب مرکز است که کتابخانه ای عمومی است که در حال ساخت است، بعد از سفر دگرگونی مشهودی حاصل شد و تغییرات خیلی خوبی بود و همه رو به پیشرفت.

 

دیدار با علما و بازدید از مدارس

ما از خودمان راضی نیستیم، ولی از زمانی که نماینده ولی فقیه حاج آقا شاهرودی تشریف آوردند چهار یا پنج بار به آذربایجان غربی رفتند. هر موقع که می روند از دیواندره، سقز، بانه، بوکان و شهرهای آذربایجان غربی هم بازدید می کنند و خود آنها می گویندکه سی سال است که برخی از این مناطق کسی نرفته است. خود بنده که توفیق کمتری دارم، شهرهای مریوان، بانه، سقز، کامیاران و دهگلان و غیره می روم. طلاب توقعشان این است که به این شهرها می رویم جلسات خصوصی بگذاریم که نوعا هم خوب است. ما معمولا جلسات را با مدیران و مدرسان و مسئولین مراکز داریم. بحمدلله تلفن بنده را همه دارند ( 09188723523 )  انشااله با هماهنگی، روحانیون محترم می توانند به مرکز مراجعه کنند. سفارش حاج آقا شاهرودی هم این است که به علما و روحانیون سر بزنید. در روستاهای اطراف به خصوص ماموستاهایی که سن بالایی دارند زحمت می کشند به مرکز می آیند. می گویم که شما نیایید، اطلاع بدهید ما خدمتتان بیاییم.

 

خاطره

عشق و علاقه اهل سنت شافعی، مخصوصا در کردستان به اهل بیت (علیهم السلام) زیاد است. تصور ما قبلا این بود که اهل سنت یک مقدار نسبت به اهل بیت پیغمبر بیگانه هستند، ولی از نزدیک دیدیم که این طور نیست. اهل سنت خیلی احترام می گذارند و یا در ارتباط با شفاعت و زیارت و توسل واقعا خیلی اعتقاد قوی دارند که درست نقطه مقابل وهابیت است.

 

افق پیش رو

رویکرد مرکز بزرگ و نماینده ولی فقیه و دبیرخانه، نخبه پروری و توجه به علم و دانش است. هزینه ای که می شود باید همراه با تربیت باشد. لذا در دفترچه ابلاغیات یک نفر می تواند چهار تا پنج دریافتی داشته باشد، مدرس، امام جمعه ، ناظر و شورای روحانیت. هر چه بیشتر تلاش کند بیشتر دریافتی خواهد داشت، نتیجه می گیریم که هر کس زحمت زیاد بکشد تشکیلات به او بیشتر بها می دهد و داریم شناسایی می کنیم کسانی را که واقعا اهل قلم هستند، یک فراخوان مقاله دادیم، دوره پژوهشی را تازه راه انداختیم، بخش پژوهشی این جا فعال نبود بیشتر واحد آموزشی فعال بود در حالی که معاونت آموزش و پژوهش است، چیزی حدود 50 مقاله آمده و دارد بررسی می شود و کسانی که مستعدند دارند شناسایی می شوند و افق و دورنمای کاری ما این است.

 

نکته پایانی

در پایان از حاج آقای هاجری معاونت محترم فرهنگی دبیرخانه نسبت به آن دلسوزی که ایشان دارد و جلساتی که از آن بهره مند می شویم تشکر می کنم.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 368
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error