یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

گلدی کمالی- مدیر و مدرس مدرسه خادمیه - استان خراسان شمالی

مقاله 3، دوره 3، شماره 9، بهار 1391، صفحه 7-9 XML اصل مقاله (205 K)
نوع مقاله: گفت و گو
نویسندگان
محمد جعفر شفقت
چکیده
-تعامل مدرسین با طلاب بسیار صمیمی است، در حقیقت ما یک خانواده هستیم
 -استاد نمونه استادی است که دلسوز و فداکار بوده و در قبال طلبه های خود احساس مسئولیت کند
موضوعات
گفت و گو
اصل مقاله


گلدی کمالی- مدیر و مدرس مدرسه خادمیه - استان خراسان شمالی


در حال حاضر سطح کیفی آموزش و تحصیل در مدارس علوم دینی چگونه است؟

بحمدالله بعد از تغییراتی که در سیستم نظام آموزشی مدارس دینی اهل سنت و افزایش بعضی از مفاد درسی با همکاری و مشورت علماء برجسته منطقه و با تصویب در حضور ایشان صورت پذیرفت، سطح کیفیتی تحصیل و تدریس نیز افزایش بسزایی به خود گرفت.

 

دروسی که در حاضر در مدارس علوم دینی تدریس می شود، آیا پاسخگوی انتظارات طلاب بوده است؟

بله، دروسی که در مدارس علوم دینی اهل سنت تدریس می شوند، که شامل (علم صرف-علم نحو-علم بیان-تاریخ-فقه احکام-اصول فقه-منطق –حکمت-علوم القران-علم مصطلحات الحدیث-علم اخلاق-علم کلام-تفسیر-حدیث-علم میراث)می باشند کاملا پاسخگوی نیاز های طلاب بوده و هست و خواهد بود.

 

طلاب تا چه میزان از وضعیت فعلی در خصوص آموزش و نوع فراگیری علوم رضایت دارند؟

طلبه های اینجانب (طلاب حوزه علمیه خادمیه) رضایت صد در صدی و کامل از روش و نوع تدریس در این حوزه دارند، زیرا اینکه خود بنده با اساتید و طلبه های حوزه در باره چگونگی و روش تدریس مشورت نموده و بهترین نوع آموزش را با نظر اکثریت آنان برایشان انتخاب می نمایم و مدیران دیگر حوزه ها نیز در نشست و برخوردهایی که با هم داریم از رضایت طلبه های خود احساس خرسندی می نمایند.

 

آیا همه مدارس از برنامه آموزشی خاصی بهره می گیرند یا این که هر مدرسه برنامه ریزی خاص خود را دارد؟

در خصوص مفاد و منابع درسی همه حوزه ها کتاب هایی را که به تصویب مدیران و مدرسین مدارس علمیه رسیده است را تدریس می نمایند، اما در خصوص چگونگی برنامه ریزی آموزش، شاید تفاوتی با هم داشته باشند.

 

پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کیفی و کمّی مدارس و بنیه علمی طلاب چیست؟

راهکار بنده برای ارتقاء سطح کیفی وکمی مدارس این است که شورای برنامه ریزی با مدیران و مدرسین مدارس اهل سنت مشورت نموده و نظرات آنها را جمع آوری کند و خود شورا نیز نظرات خود را ارائه دهد و از  بین این نظرات، نظریه بهتر را با اکثریت آراء مدرسین، برای مدارس تصویب نموده و عملی سازند در این صورت سطح کیفی مدارس ارتقاء خواهد یافت.

بدون شک و تردید، زمانی طلبه پربار وآگاه بار می آید که استادی قوی و عالم داشته باشد، ولی برای ارتقاء کیفیت علمی طلبه فقط استاد خوب کافی نیست بلکه طلبه باید:

الف- با تقوا باشد، زیرا اینکه خداوند متعال می فرماید: « وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ »  و از خدا بترسید به شما می‌آموزد.

ب- دارای برنامه ریزی منظم و دائم باشد.

ج-فقط به حفظ کردن اکتفاء نکند، بلکه بعد از حفظ کردن بر تکرار و تمرین زیاد درس عادت کند.

د-وقت را غنیمت شمرد زیرا بزرگان ما گفته اند: گرانبهاترین چیزها را می توان با وقت خرید، اما وقت را با گرانبهاترین چیزها نمی توان خرید.

هـ- بر آداب طلاب از قبیل (باوضوءبودن-احترام استاد-احترام کتاب-و...)  پایبند باشد.

 

با دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تا چه میزان آشنایی دارید؟

با دبیر خانه شورای برنامه ریزی اهل سنت آشنایی چندانی ندارم و آشنایی اینجانب با دبیر خانه شورای برنامه ریزی اهل سنت فقط در رفت وآمد هایی که جهت امور طلبه ها با رابطین این دبیر خانه که در دفتر امور اهل سنت مشهد و بجنورد مشغول به کار هستند خلاصه می شود.

 

آیا با برنامه های دبیرخانه در خصوص ساماندهی مدارس موافق اید؟

با ساماندهی و برنامه ریزی که به استقلال و آزادی مدارس علوم دینی لطمه ای  وارد ننموده و منجر به دولتی شدن مدارس نشود و یا هرگونه حذف و تغییر منابع آموزشی ای که با مشورت و تصویب مدیران و مدرسین مدارس علمیه اهل سنت منطقه باشد موافق هستم در غیر این صورت از قبول کردن و اجراء کردن چنین برنامه ای معذور می باشم.

 

تا کنون چه خدماتی از سوی دبیرخانه به اساتید داده شده است؟

شکر خدا خدمات خوبی از سوی دبیر خانه به اساتید داده شده است از قبیل: اعزام سالیانه اساتید مدارس به عمره مفرده، اهدا سالیانه بن خرید کتاب به تعدادی از مدرسان و بردن به نمایشگاه بین المللی کتاب و صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی و کارت اعتباری پارسیان و مستمری بازنشستگان و خدمات دیگر.

 

چه انتظاری از دبیرخانه دارید؟

انتظار مدارس از دبیرخانه این است که در انجام خدمات رسانی به طلاب تسریع نمایند از قبیل صدور و تمدید کارت معافیت تحصیلی و مشخص نمودن وضعیت نظام وظیفه طلاب بعد از فارغ التحصیلی. یکی از بزرگترین دغدغه های طلاب بعد از فارغ التحصیلی وضعیت نظام وظیفه شان می باشد که اگر طرح سرباز روحانی عملی شود تا حدود زیادی از دغدغه های طلاب کاسته می شود.

سید محمدسعید حسینی: انتظار زیاد است، اما اهم آن شامل حقوق کافی برای مدرسین و برنامه مدون عالی و احترام خاصّ به مدرّسین تحت پوشش است.

 

تعامل شما با طلاب چگونه است؟

تعامل مدرسین با طلاب بسیار صمیمی است، در حقیقت ما یک خانواده هستیم. نگاه و رفتار بنده نسبت به طلبه هایم همانند نگاه پدری دلسوز به فرزندانش می باشد. در مقابل طلاب نیز تعامل صمیمانه ای با اساتید دارند و در صورت بروز هر گونه مشکل، مشکلاتشان را با ما در میان می گذارند.

 

چه تعریفی از یک استاد نمونه دارید؟

استاد نمونه استادی است که دلسوز و فداکار بوده و در قبال طلبه های خود احساس مسئولیت کند. استاد باید عالم و با تقوا بوده و مهم تر از همه چیز استاد نباید از خود ضعف نشان بدهد (یعنی درسی را که می خواهد تدریس کند قبلش یک مروری بر آن بنماید) چون ضعف استاد باعث پایین آمدن روحیه طلاب شده و در نتیجه از روش تدریس استاد خود نا امید شده و اطمینان خود را به او از دست می دهند.

 

توصیه شما به طلاب در خصوص تحصیل چیست؟

پیامبر گرامی اسلام فرموده اند «انما الاعمال بالنیات» هر عملی بستگی به نیت دارد.

توصیه بنده نیز به طلاب این است که در تحصیل، نیت و اخلاص عمل داشته باشند، یعنی این که نیتشان اولاً کسب رضای خداوند متعال باشد و ثانیاً خود را از جهل و نادانی نجات داده و باعث نجات خویشاوندان خود و جامعه از جهل و نادانی شوند.

 

تعامل شما با مدیر مدرسه چگونه است؟

بنده با حفظ سمت مدرسی، مدیر مدرسه نیز می باشم.

 

طلبه موفق از نگاه شما چه طلبه ای است؟

طلبه ای که به آموخته های خود عمل کند؛

علم هرچند که بیشتر خوانی     

چون عمل در تو نیست نادانی

 

نظرتان در خصوص وحدت اسلامی در برهه کنونی چیست؟

خداوند متعال می فرماید (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ) و همگی به ریسمان ( ناگسستنی قرآن ) خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.

وحدت اسلامی در برهه کنونی که دشمنان اسلام (آمریکا و اسرائیل) دندان های خود را برای نابودی اسلام تیز کرده اند یک امر واجب تلقی می گردد. تا وقتی که وحدت خود را از دست ندهیم دشمنان هیچ غلطی نمی توانند بکنند و مهم ترین عامل وحدت خود ما علماء هستیم. تا وقتی که ما علماء( شیعه وسنی) با تکیه بر مشترکات خود عمل بنماییم، وحدت اسلامی پایدار خواهد ماند و ما علماء (شیعه و سنی) با توجه به تجربه تلخی که از عراق و افغانستان به دست آوردیم به کوری چشم دشمنان وحدت خود را حفظ خواهیم کرد و هر کس را که بخواهد در بین صفوف مسلمین تفرقه ایجاد کند به شدت با او برخورد خواهیم کرد.

 

در پایان اگر نکته خاصی مد نظر دارید اشاره بفرمایید. 

در پایان از دست اندرکاران و تهیه کنندگان مجله وفاق تشکر می نمایم. و در ضمن خواهشمند است اظهارات بنده را بدون کم و زیاد مکتوب بفرمائید تا ان شاء الله اطمینان کامل داشته باشیم.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 349
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error