یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

حجاب وسیله ای برای استحکام زندگی

مقاله 11، دوره 3، شماره 8، بهار 1391، صفحه 21-21 XML اصل مقاله (211 K)
نوع مقاله: مقالات
نویسندگان
ژاله حیدری مقدم
شافعی اهل سنت طلبه مدرسه علوم دینی صالحات سنندج
موضوعات
مقالات
اصل مقاله

در جامعه امروزی کشور عزیزمان ایران، مسئله عفاف و در بطن آن حجاب از مسائل مهم و مورد بحث و اهمیت است. ایران باستان و قبل از اسلام به مسئله حجاب نظر ویژه ای داشته است، تا آن جا که حتی گفته می شود که یکی از دلایل پذیرش اسلام در ایران وجود مشترکاتی همچون حجاب بوده است.

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب "فلسفه حجاب" در این باره می فرماید: این مسئله باعث شده که حتی عده ای تصور کنند که حجاب از ایران وارد اسلام شده است.

به هر حال مسئله حجاب ایرانی و اسلامی دوام و استمرار داشت تا زمان صدور فرمان ننگین، کشف حجاب از سوی رضا خان از فرنگ برگشته. او که تحت تأثیر فرهنگ فقیر و برهنة غرب قرار گرفته بود، این سوغات زشت را به ایران تحمیل کرد و نتیجه آن جز باز شدن پای بی حجابی و لطمه به عفاف چیزی نبود و غرب که از نظر حجاب و پوشش و امنیت ناشی از آن بسیار در تنگنای فرهنگی بسر می برد، توانست این برهنگی فرهنگی را از طریق ایادی دست نشانده خود به این کشور انتقال داده و آن را رواج دهند.

تداوم این کار تا زمانی بود که با ظهور انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بنای این نابسامانی های اجتماعی در جامعه ایران قبل از انقلاب برچیده شد و دوباره حجاب زینت ایرانی شد. حجاب هدیه گرانبهای انقلاب است.

حجاب وسیله ای است که تأثیر آن بر استحکام زندگی اجتماعی و تداوم هسته اصلی جامعه، یعنی خانواده غیر قابل انکار است  و هم چنین سلامت قلب و طهارت روح را در پی دارد. حجاب مانع نفوذ فرهنگ استعمارگر غرب می شود و انسان را از سقوط دور نگه می دارد.

 پوشش از نظر تأثیر بر افراد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و اصولاًیکی از اولین راههای نفوذ شیطان در قلب ها توجه دادن به بی حجابی می باشد. آن چنان که در قرآن کریم به صراحت آمده که وقتی شیطان آدم و حوا را فریب داد و آن دو از آن درخت خوردند، عورت های ایشان پدیدار گشت و آنان خود را با برگ ها پوشاندند.

تأسی به شیطان و پیروی کردن از او جز افتادن در ورطه سقوط، بهره و نتیجه ای عاید انسان نمی گرداند. چنان چه خداوند متعال در آیه 21 سوره نور می فرماید: هر کس از شیطان پیروی کند او به فحشاء و منکرش وا می دارد.

زنان پس از انقلاب، پا به پای مردان در صحنه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی حضور دارند و اسلام نه تنهابا کار کردن زن موافق است، بلکه تا آن جایی که مزاحم رسالت اساسی و بلکه مهمترین رسالت او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، فعالیت او را در جامعه لازم می داند، چرا که نقش اصلی زن به عنوان همسری نمونه و مادری مهربان برای فرزندان، جهت تربیت آیندگانی سالم برای جامعه است . پیامبر مکرم اسلام (ص) می فرمایند: " بهترین شما کسی است که برای خانواده خود مهربان باشد و من برای خانواده ام بهترینم".

باید در این راه تمام تلاش  و همت خود را انجام دهیم تا بهترین باشیم.

علاوه بر فوائد بسیار زیاد فردی و اجتماعی، حجاب در انقلاب های دینی اصولاً یک سنبل و نماد مبارزه با اهداف استعماری و استکباری نیز هست.

به اعتراف دشمنان انقلاب اسلامی این سنبل و نماد خصوصاً در مورد حجاب چادری بانوان ایرانی؛ بیشتر نمود پیدا می کند .ادوارد شرلی صهیونیست، مسئول سابق شبکه جاسوسی سیا در ایران می گوید: چادر، نمادی است که چهره انقلاب را در سر هر چهار راه به نمایش می گذارد، با چادر می توان این احساس را پدید آورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده است .

اکنون با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن، بر ماست که با ترویج ارزش های والای دینی و انقلابی، همچون حجاب به عنوان زینت واقعی، راه را بر این تهاجم فرهنگی ببندیم و این الگوی نامناسب وارداتی و غلط را با الگوهای زیبا و کار آمد ملی و دینی خودمان جایگزین نمائیم و مصداق عملی فرمایشات مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) باشیم که فرمودند: " باید معیارهای ارزشی، عبادی و فرهنگی در جامعه احیاء شده و یک بار دیگر در سر جای خود قرار بگیرند".

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 313
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error