یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

گفت و گو با ملا هادی زکایی و سید محمدسعید حسینی

مقاله 3، دوره 3، شماره 8، بهار 1391، صفحه 6-8 XML اصل مقاله (229 K)
نوع مقاله: گفت و گو
نویسندگان
محمد جعفر شفقت
چکیده
سید محمدسعید حسینی/  مدرس مدرسه علوم دینی شهید جلالی زاده/ استان کردستان
وظیفه ما مدرسین خیرخواهی طلاب است، به شرط این که طلاب طالب علم باشند تکیه بر بومی بودن اساتید شرط موفقیت است
موضوعات
گفت و گو
اصل مقاله

حاج ملا هادی زکایی/ ناظر و مدرس مدرسه علوم دینی امام خمینی (ره) شهرستان جوانرود/ استان کرمانشاه

باید مدارس علوم دینی را از حالت قدیمی خود خارج کرد و آنها را به تکنولوژی های روز دنیا مجهز کنیم

طلبه ای موفق است که اولا اهل اخلاص و تقوی باشد و بر تحصیل صبر داشته و در برابر سختی ها مقاومت داشته باشد

 

در حال حاضر سطح کیفی آموزش و تحصیل در مدارس علوم دینی چگونه است؟

ملا هادی زکایی: در حال حاضر وضعیت و کیفیت آموزش و تحصیل مدارس اهل سنت در حد خیلی خوبی می باشد، نظام آموزشی نشات گرفته از کل مدارس علوم دینی اهل سنت است و طبعا انطباق کامل با دیگر مدارس اهل سنت دارد و ضوابطی را که علمای اهل سنت از نظر آشنایی با مسائل علمی و اخلاقی رعایت می کنند، اعمال می شود.

سید محمدسعید حسینی: کیفیت آموزشی در مدارس علوم دینی در حال حاضر نسبتا خوب است، البته در مقایسه با سی - چهل سال قبل افت کیفیتی دارد و علت آن زرق و برق دنیای امروز می باشد که صفای پاک و جو سالم نداریم.

 

دروسی که در حاضر در مدارس علوم دینی تدریس می شود، آیا پاسخگوی انتظارات طلاب بوده است؟

ملا هادی زکایی: دروسی که حالا در مدارس علوم دینی تدریس می شود تا حدی جوابگوی طلاب در عصر کنونی می باشد. مهم ترین ویژگی این دروس، تمرین و پرورش قوه استنباط و اجتهاد طلاب است، تا آنان در علم فقه، صاحب نظر شوند و بتوانند هر مسئله جدید فقهى را با توجه به منابع چهارگانه احکام: کتاب، سنت، عقل و اجماع حل کنند و به اصطلاح، رد فروع بر اصول و اجتهاد نمایند. در این دوره دروس فقه و اصول در حد عالى تدریس مى‏گردد و از آنجا که در این دوره استاد هنگام تدریس به متن یک کتاب خاص بسنده نمی کند و نظریات خود را با استفاده از مجموعه ادله ای که گاه در کتب و منابع مختلف و متعدد پراکنده اند اثبات می کند به درس خارج شهرت یافته است. طلبه  در این مرحله برای تکمیل دروس سطح و عالى و بسته به طرز تفکر خود، قسمت‏هاى خارج فلسفه و عرفان و دیگر دروس را بحث و تحقیق و بعضى اوقات تالیف و تدریس مى‏نماید.

سید محمدسعید حسینی: دروسی که در حال حاضر تدریس می شود پاسخگو است.

 

طلاب تا چه میزان از وضعیت فعلی در خصوص آموزش و نوع فراگیری علوم رضایت دارند؟

ملا هادی زکایی: طلاب علوم دینی از وضعیت فراگرفتن علوم دینی با توجه به اضافه نمودن سنوات تحصیلی رضایت کامل ندارند و در انتظار کاهش آن می باشند، ولی از نظر آموزش علوم دینی رضایت قابل ملاحظه ای دارند.

سید محمدسعید حسینی: در مجموع طلاب رضایت دارند چون برنامه ریزی خوب در میان است.

 

آیا همه مدارس از برنامه آموزشی خاصی بهره می گیرند یا این که هر مدرسه برنامه ریزی خاص خود را دارد؟

ملا هادی زکایی: خیر همه مدارس از برنامه خاصی تبعیت و بهره نمی گیرند، بلکه در بعضی از آموزش ها مشترک هستند و برخی مدارس هم برنامه ریزی و زمان بندی خاصی دارند و طبق این برنامه اقدام می کنند.

سید محمدسعید حسینی: نظر به این که کل طلاب کردستان چه سنتی و چه رسمی تحت پوشش یک واحد آموزشی هستند از آموزش خاصی بهره می گیرند، به ندرت هر مدرسه برنامه ریزی خاص خود را دارد.

 

پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کیفی و کمّی مدارس و بنیه علمی طلاب چیست؟

ملا هادی زکایی: باید مدارس علوم دینی را از حالت قدیمی خود خارج کرد و آنها را به تکنولوژی های روز دنیا مجهز کنیم که طلاب بتوانند از طریق این تکنولوژی با سایر مدارس کشور و سایر ملل مسلمان ارتباط برقرار کنند تا بتوانند مشکلات و راهکارهای خود را ارائه کنند. در خصوص مدرسه علوم دینی امام خمینی (ره) شهرستان جوانرود استان کرمانشاه بعد از سی سال خدمت و آموزش تاکنون مستاجر می باشد و چاره ای برای مکان و ساختمان نشده و قول و قرارهایی شده که به نتیجه نرسیده  و به این صورت باقی مانده است. برای ارتقای سطح کیفی و کمی این مدرسه باید اول مشکل های پایه ای حل شوند.

باید از اساتید بزرگوار اهل علم و فضل استفاده و به کارگیری شوند و در انتخاب و گزینش طلاب دقت شود. کیفیت آموزش به حد مطلوب برسد که بتوان از طلاب انتظار پیشرفت را داشت.

سید محمدسعید حسینی: راهکار حقیر این است که از جدیدترین کتاب ها در همه علوم استفاده شود و از اساتید مجرب منطقه کردستان استفاده شود، تکیه بر بومی بودن اساتید شرط موفقیت است.

برای ارتقای سطح علمی طلاب، باید معلم خوب و متخصص و برنامه مدون از طرف متخصصین علوم دینی ارایه شود.

 

با دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تا چه میزان آشنایی دارید؟

ملا هادی زکایی: بله تا حدی از وضعیت و برنامه های این دبیرخانه آگاهی دارم.

سید محمدسعید حسینی: نظر به اینکه حقیر در سال های قبل طراح سوالات مدارس علوم دینی تحت پوشش دبیرخانه شورای برنامه ریزی بوده ام، کم و بیش با آن آشنا هستم.

 

آیا با برنامه های دبیرخانه در خصوص ساماندهی مدارس موافق اید؟

ملا هادی زکایی: اگر چنانچه در هر شش ماهه اول سال قول و قرارهایی می دهند و عمل نمی کنند و به شش ماهه دوم می اندازند و در پایان سال هیچ کاری انجام نمی دهند اگر این طور ادامه یابد و مثل کما فی سابق باشد و تغییر و تحول ایجاد نشود موافق نیستم.

سید محمدسعید حسینی: اصل ساختار خوب است و دارد سازماندهی انجام می شود، لذا امید موفقیت زیاد است.

 

تا کنون چه خدماتی از سوی دبیرخانه به اساتید داده شده است؟

ملا هادی زکایی: تاکنون خدمات خاصی که قابل گفتن باشد انجام نشده و انتظار می رود دبیرخانه عنایت و فعالیت بیشتری در خصوص اساتید محترم انجام دهند.

سید محمدسعید حسینی: علاوه بر حق التدریس که داده می شود و البته در حد مطلوب هم نیست، تنها خدمات به اساتید مقداری هدایای خرید کتاب است در قالب بن.

 

چه انتظاری از دبیرخانه دارید؟

ملا هادی زکایی: به وضعیت معیشتی روحانیون و طلاب رسیدگی بشود، متاسفانه بعد از سی سال هنوز در حالت سال 1360 قرار داریم.

سید محمدسعید حسینی: انتظار زیاد است، اما اهم آن شامل حقوق کافی برای مدرسین و برنامه مدون عالی و احترام خاصّ به مدرّسین تحت پوشش است.

 

تعامل شما با طلاب چگونه است؟

ملا هادی زکایی: البته جدا از این که طلاب باید حق استادی را رعایت کنند، اما تعامل به صورت دوستانه می باشد و بعضی اوقات نظرات طلاب قابل تحسین و تمجید است.

سید محمدسعید حسینی: تعامل دوستانه است، وظیفه ما مدرسین خیرخواهی طلاب است، به شرط این که طلاب طالب علم باشند ولا غیر.

 

چه تعریفی از یک استاد نمونه دارید؟

ملا هادی زکایی: اولا استاد نمونه باید اهل ورع، تقوی و اخلاص باشد و ثانیا توانایی علمی و تسلط کامل بر دروس را داشته باشد.

سید محمدسعید حسینی: استاد نمونه کسی است که اولا به معنی کلمه مدرس باشد، ثانیا حسن اخلاق داشته باشد، ثالثا در زمره کسانی نباشد که قرآن کریم در حق آنان فرموده « لم تقولون ما لا تفعلون »

 

توصیه شما به طلاب در خصوص تحصیل چیست؟

ملا هادی زکایی: توصیه حقیر به طلاب عزیز در خصوص تحصیل علوم دینی این است که نیت و قصد خالصانه علم را داشته و صبر و تحمل بر تحصیل علوم دینی پیشه کنند، مطالعه فراوان داشته باشند، اهل سعی و تلاش و ملازم بر دروس باشند، اهل مناظره و گفتمان باشند و از نظر اخلاقی از کارهای که در شان یک طلبه نیست خودداری و پرهیز کنند و نسبت به استاد خود حرمت و احترام ایشان را حفظ نمایند.

سید محمدسعید حسینی: توصیه حقیر به طلاب محترم این است که هر شخصی می خواهد طلبه علوم دینی باشد باید با ایمان و باور و اعتقاد به این که می خواهد شخصی روحانی باشد و امام و مقتدای جمعی از امت حضرت (ص) باشد وارد حوزه علوم دینی شود. عقیدتا و عملا روحانی باشد و شئونات معلمی را مراعات کند.

 

تعامل شما با مدیر مدرسه چگونه است؟

ملا هادی زکایی: تعامل اینجانب با مدیر مدرسه تعامل شاگرد با استاد است و تعامل گاهی به صورت مشورتی می باشد.

سید محمدسعید حسینی: شخص مدرس باید تا حد شرعی و قانونی تابع مقررات باشد و سعی کند با مدیر مدرسه ارتباطی دوستانه داشته باشد و بحمداله حقیر با مدیر مدرسه ارتباط خوبی داشته ام و متقابلا حقیر را به عنوان امینی صادق مورد مشورت قرار داده اند، شکرا لله.

 

طلبه موفق از نگاه شما چه طلبه ای است؟

ملا هادی زکایی: طلبه ای موفق است که اولا اهل اخلاص، تقوی و عبادت باشد. ثانیا اهل سعی و تلاش و بر تحصیل صبر داشته و در برابر سختی ها مقاومت داشته باشد، اهل مطالعه و تکرار دروس باشد و خود را مجهز به علم روز کند و بر زبان عربی تسلط داشته باشد.

سید محمدسعید حسینی: طلبه موفق از نظر حقیر طلبه ای است که اولا کوشا و ساعی باشد، صالح و متقی و الگوی حسنه برای دیگران باشد و به آنچه می خواند ایمان داشته باشد و به آن احترام بگذارد.

 

نظرتان در خصوص وحدت اسلامی در برهه کنونی چیست؟

ملا هادی زکایی: در خصوص وحدت اسلامی آیات و احادیث زیادی وجود دارد که خداوند می فرماید: به ریسمان خداوند که دین اسلام و قرآن است چنگ بزنید و پراکنده نشوید و نیز پیامبر اکرم (ص) می فرماید: اختلاف و تفرقه ایجاد نکنید چرا که براستی قبل از شما بودند کسانی که اختلاف و تفرقه انداختند و هلاک شدند و نیز فرمودند: هر کس که در میان مسلمین تفرقه و جدایی افکند از ما نیست.

لازم و ضروری می باشد که تمامی فرق اسلامی با هم اتحاد، برادری و اخوت داشته باشند و از عوامل تفرقه انگیز پرهیز و به مقدسات یکدیگر احترام گداشته و در برابر استکبار و طاغوتیان محکم و استوار باشند.

سید محمدسعید حسینی: عقیده حقیر این است که اولا در بین امت اسلامی جایی برای تفرقه وجود ندارد، اگر ما امت اسلامی واقعا باور داریم که قانون ما قرآن و سنت حضرت (ص) می باشد و باید به آن عمل کنیم و به محتوای آن عقیدتا و عملا متدین هستیم جایی برای اختلاف وجود ندارد.

و اگر باعث اختلاف ما مذهب است، حضرت (ص) فرمودند « اختلاف امتی رحمهَ » مقصود حضرت به اختلاف امت، اختلاف مجتهدینی است که در تدوین شریعت و فقه اسلامی بعضا برداشت های مختلف از بعضی کلمات و روایت ها داشتند و این موجب رحمت است نه زحمت و اختلاف ،« یرید اله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر».

اما متاسفانه ما آمدیم برخلاف اراده و مشیت الهی و برخلاف دستورالعمل حضرت ختمی مرتبت (ص) مذهب را دست آویزی برای اختلاف و درگیری و کوبیدن یکدیگر قرار دادیم و اهانت های ناشایست به یکدیگر کردیم. جای شکر دارد که به اشتباه خود پی ببریم و دست از اختلاف برداریم و بیشتر از این امت اسلامی را به تحلیل ناروا نبریم و به جای اهانت و تخریب بیاییم امتی واحد بسازیم، « و اطیعوالله و اطیعو الرسول و لا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم ».

 

در پایان اگر نکته خاصی مد نظر دارید اشاره بفرمایید. 

ملا هادی زکایی: در پایان ضمن تشکر از دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور انتظار می رود نسبت به مدارس، طلاب، مدرسین و روحانیون اهل سنت در خصوص سطح بندی و مدارج علمی سخت گیری نفرمایند و به وضعیت معیشتی آنان رسیدگی نمایند.

سید محمدسعید حسینی: در پایان توصیه حقیر به شورای برنامه ریزی این است که در مدارس علوم دینی رسمی کسانی را به اسم طلاب گزینش کنند که واقعا طلبه باشند نه سیاهی لشکر. متاسفانه در سال های قبل کسانی گزینش کردند و به آنان خدمت کردند، فقط طلبه نبودند و الا همه چیز بودند!

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 341
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error