یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

مدیریت منبر (قسمت سوم)

مقاله 5، دوره 3، 3 (ویژه ائمه جمعه)، پاییز 1391، صفحه 17-18 XML اصل مقاله (168 K)
نوع مقاله: مقالات
نویسندگان
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فلسفی
چکیده
مدیریت در همه جا روان شناسی می خواهد. البته بسته به نوع و مکان مدیریت باید به مسائل روان شناختی در همان مورد توجّه کرد. مدیریت کودکستان و دبستان روان شناسی کودک می خواهد،
موضوعات
مقالات
اصل مقاله

مدیریت منبر و روان شناسی

مدیریت دبیرستان روان شناسی نوجوان و مدیریت دانشگاه روان شناسی جوان می خواهند. مدیریت زندان روان شناسی زندانیِ عصبانیِ خشمگین می خواهد و... مدیریت منبر نیز روان شناسی می خواهد، و این کار بسیار مشکل است. گاهی گوینده سطح فکر مردم را می داند و در آن سطح صحبت می کند. گاهی سطح فکر و فهم آن ها را نمی داند و این را باید روی منبر تست کند. بدین صورت که مثلاً در لابلای سخنان خود جمله ای بگوید که به قدر یک ذره تبسم و خنده دارد. گاهی می بیند این ها نمی خندند و تبسم نمی کنند، از این جا معلوم می شود که هیچ حالیشان نیست. این تست کار دقیق و مشکلی است، به خصوص که گوینده باید همان طور که مشغول گفتن یک جمله است، مخاطب را نیز تست کند.

تست دیگر این است که جمله ای تعجب آمیز بگوید و ببیند شنونده چقدر نگاه می کند. آیا لبش به اندازه ی چشمش باز شده یا معتدل و به اندازه ی همان تعجب است؟ اصلاً تعجب کرده یا تعجب حالیش نیست؟ یا سه برابر مورد انتظار تعجب کرده است؟ البته این آزمایش ها روی منبر کار مشکلی است و با تجربه ی زیاد این روان شناسی برای منبری به دست می آید.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 334
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error