یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

گزارش ویژه وفاق از سفر به استان هرمزگان

مقاله 11، دوره 3، شماره 11، پاییز 1391، صفحه 21-31 XML اصل مقاله (545 K)
نوع مقاله: گزارش خبری
نویسندگان
محمد جعفر شفقت؛ سید محسن بهاری میمندی؛ معین بیژن پور؛ علی اکبر جهانگیری
چکیده
 استان هرمزگان دارای 12 شهرستان، 34 بخش،81 دهستان، 26 شهر و 14 جزیره بزرگ مسکونی است. بخش عمده‌ای از مساحت استان هرمزگان را مناطق کوهستانی در بر گرفته‌اند و کوههای این منطقه ادامه رشته کوههای زاگرس اند که به تدریج از شمال شرقی به جنوب شرقی امتداد می‌یابند.
موضوعات
دبیرخانه؛ گزارش
اصل مقاله

ادامه این رشته همراه با کاهش ارتفاع، به تپه ماهورهای آهکی، گچی و شنی منتهی شده و به زمینهای پست ساحلی خلیج فارس و دریای عمان متصل می گردد. این ناحیه پست ساحلی، در اطراف تنگه هرمز وسعت بیشتری یافته، و شرایط مساعدی برای کشاورزی و صیفی به وجود آورده ‌است. با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده مشهود اقلیمی آن است. استان هرمزگان از مناطق گرم و خشک ایران است و اقلیم آن تحت تأثیر آب و هوای نیمه بیابانی و بیابانی قرار دارد. هوای نوار ساحلی در تابستان ها بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن از ۵۲ درجه سانتیگراد تجاوز می‌کند.

مرکز استان هرمزگان شهر تاریخی بندرعباس می باشد که امروزه یکی از 20 شهر بزرگ ایران و مرکز فعالیت های مهم اقتصادی و تجاری کشور محسوب می گردد. بندرعباس به عنوان بزرگترین مبادی ورودی و خروجی کشور نقش بسیار ارزنده ای در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که بنادر مهم آبادان و خرمشهر مورد تعدی دشمن قرار گرفته بودند، در زمینه نیازهای وارداتی کشور ایفا نمود. این شهر در فصل مشترک خلیج فارس و دریای عمان روبروی جزایر قشم، هرمز و لارک در فاصله نزدیک تنگه استراتژیک هرمز واقع شده و دارای ظرفیت های درخور توجهی از نظر تاسیسات پیشرفته خدماتی، زیربنایی و اقتصادی می باشد. استان هرمزگان حدود 68 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور می باشد. استان هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب های گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی 900 کیلومتر در برگرفته است.

 مجتمع علوم اسلامی اهل سنت و جماعت بندرعباس

این مجتمع در مهرماه 1360 با نام مدرسه علوم اسلامی اهل سنت و جماعت بندرعباس توسط عالم جلیل القدر جناب مرحوم شیخ محمد ضیایی رحمةالله علیه که حافظ کل قرآن و از علمای بنام اهل سنت جنوب بودند تأسیس شد و با پذیرش 40 طلبه و بصورت شبانه روزی شروع بکار کرد از سال تأسیس تا تیرماه 1373 که شیخ دار فانی را وداع گفتند خودشان مدرسه را اداره می‌کرد از مردادماه 1373 تا به‌حال مدرسه توسط برادر ایشان شیخ عبدالوهاب ضیایی مدیریت می‌شود.

از ابتدا تا سال تحصیلی 1376 این مدرسه فقط در مقطع مقدمات و متوسطه خاص برادران فعالیت داشت در مهرماه 1376 قسمت خواهران نیز با پذیرش 40 طالبه العلم شروع بکار کرد در سال تحصیلی 1376 ـ 1377 شورای مدرسین مدرسه تصمیم به ارتقاء سطح تحصیلی گرفت و مبادرت به پذیرش طلبه جهت ادامه تحصیل در مقطع عالی نمود از آنجایی که مدرسه در سال‌های اخیر از هر نظر توسعه یافت مدرسین و مسؤولین مدرسه، نام مدرسه را به مجتمع علوم اسلامی اهل سنت و جماعت بندرعباس ارتقاء دادند.

این مجتمع در حال حاضر با تعداد 375 نفر طلبه و 40 نفر کادر آموزشی و اداری اداره می‌شود و برای هر سال تحصیلی حدود 100 نفر طلبه جدید در مقاطع مقدمات متوسطه با حداقل مدرک سیکل و عالی با حداقل مدرک دیپلم را پذیرش می‌کند لازم بذکر است واحد مکتب‌خانه‌های مجتمع نیز وظیفه آموزش و حفظ قرآن را برای عموم بعهده دارد که بیشترین فعالیت را در تابستان انجام می‌دهد.

این مجتمع به توفیق‌الله جل جلاله توانسته حفاظ و تحصیل‌کرده‌های بسیاری را وارد جامعه مسلمان ایران نماید تا امور دینی مردم را اداره نمایند و ما توفیقنا الا بالله علیه توکلنا و الیه ننیب.

 

یک مدیر موفق باید کارمندان مستعد را شناسایی کند

عبدالرحمن دهش/ مدیر مجتمع علوم دینی شهرستان بستک

حوزه فعالیت مجتمع دینی بستک کل شهرستان بستک می باشد و در دو زمینه آموزشی و فرهنگی کار می کنیم. کارهای آموزشی طبق منهج و آیین نامه جنوب کشور که با همدیگر هماهنگ هستند صورت می‌گیرد.

برنامه ریزی آموزشی منطقه جنوب یکی است، یک دبیرخانه داریم که برنامه ریزی آموزشی جنوب استان فارس و هرمزگان را انجام می دهد، آیین نامه کل مدارس در حدود 20 مدرسه این منطقه یکی است. سالانه یکبار جلسه داریم و مواردی که مطرح شده بررسی و مسائلی تصویب می شود. مثلا ما بحث یارانه ها را داشتیم که  دولت یارانه ای را که به طلاب می دهد  بگیریم چون طلاب شبانه روزی هستند و خرج آنها را ما می دهیم. در شورای عالی بحث می شود که آیا بگیریم یا نه، و این طور نیست که هر مدرسه ای برای خودش تصمیم گیری مستقل داشته باشد. 

 مدیر موفق

چیزی که در ذهن من است، مدیر موفق یکی این که کارمندان خودش را استعداد شناسی بکند و بشناسد، چرا که خداوند در هر فردی قدرت و توانایی ای گذاشته است که در آن استعدادش شکوفا می شود. همه افراد همه استعدادها را ندارند، لذا مدیر باید افراد را شناسایی کند. وقتی برای مدیر محرز شد فرد چه استعدادی دارد در همان جا به کارش بگیرد. در واقع یک مدیر موفق باید کارمندان مستعد را شناسایی کند.

 مدیر باید دید کلی داشته باشد، به قول معروف همه فن حریف باشد. مدیر باید از نظر روانی برای دیگران پشتیبان باشد تا بتوانند سفره دلشان را باز کنند. برای آنان محل امنی باشد که حرفشان را با او در میان بگذارند و مشکلاتشان را باز گو نمایند.

استاد نمونه

استاد نمونه کسی است که هر چند قبلا زیاد تحصیل کرده و تحقیقات خودش را کرده است و با طرح درس در کلاس حاضر می شود، اما نباید  فقط به این اکتفا کند که درس را خوب بدهد، هر چند درس را خوب باید ارائه کند، ولی ارزشیابی کردن مهم است که آیا چیزی را که دارد ارائه می کند طلاب گرفتند یا نه، بعد به درس بعدی برود.

 توصیه به طلاب

کار اصلی طلبه علم است و روی دانش و علم تا آنجا که می تواند باید کار کند هر کار و وظیفه دیگر را باید تحت الشعاع این قرار دهد. کار اصلی وی درس خواندن است و درکنار آن تزکیه و تقوا، هر طلبه دو بال دارد، علم و دانش. تقوا اصل بر علم است و تقوا را درکنار آن باید پرورش بدهد و با دو بال می تواند پرواز کند.

 طرحهای موفق

تشکیل گروه های درس بود که الان هم داریم که ناظم مدرسه طلبه ها را چهار نفر، پنج نفر یا شش نفر تقسیم بندی می کند تا شب را باهم درس بخوانند، بعد ناظم یا یکی ازمدرسین بین آنها دور می زند و مشکلات آنها را حل می کند، تا درس فردا را آماده کنند، من فکر می کنم که خیلی مفید بوده است.

ورزشی

چون ما کمبود بودجه داشتیم نتوانستیم زمین فوتبال بسازیم و از زمین فوتبال شهر بستک استفاده می کنیم، مسابقات هم هزینه بر است و مجبوریم که همین اطراف انجام بدهیم. در سطح استان و شهرستان نتوانستیم مسابقات داشته باشیم.

 وحدت اسلامی

اگر خوب نگاه بکنید هیچ اختلافی نیست. انسان هر چه علمش کم تر باشد، اختلاف را بزرگ تر می بیند.  تلاش ما برای از بین بردن تنش ها باید این باشد که سطح علم را بالا ببریم، سطح علم که بالا رفت نمی خواهد بحث تنش های مذهبی را بکنیم و خود به خود حل می شود، دامن زدن به اختلاف و ایجاد تفرقه، کار بچه گانه ای است. به نظر من در برخورد با تفرقه افکنان باید صبر داشت و ریشه ای کار کرد و آن همانا بالا بردن علم است.

 خاطره

زمانی که ما طلبه بودیم، بحث تقوا بیشتر از علم بود و بحث علمیت منهج خاصی نبود و هر استادی درس خودش را داشت. آیین نامه وجود نداشت، شرح وظایفی برای طلبه یا استاد وجود داشت، اما الان منهج درسی و برنامه درسی مشخص است و برای هر استادی مشخص است در هر کلاس چقدر درس بدهد و جلو برود. مسئول آموزش وجود دارد که بررسی می کند و از نظر اداری هم ناظم و... وجود دارد. تقوا بایستی پشتوانه علمی داشته باشد و تقوای بدون علم به درد نمی خورد و به بیراهه می رود طلبه باید با تقوا دین را به مردم عرضه کند و دین را خوب بگیرد و به مردم تحویل دهد.

 پیشنهاد و انتقاد

مدرسین ما بیمه تأمین اجتماعی هستند، ولی طلاب ما تعداد کمی شاید بیمه باشند که البته آنها هم تحت پوشش خانواده شان بودند و بیمه تأمین اجتماعی اند، ولی اینکه رسما بیمه شده باشند نه این طور نیست.

برای طلاب دو گونه معافیت تحصیلی داریم، مثلا طلبه ما برای گواهینامه رانندگی ثبت نام می کند. ما مجبوریم، بفرستیم بندرعباس. از اینجا تا بندرعباس 250 کلیومتر است، باید دفتر نمایندگی ولی فقیه تأیید کند و پس از آن راهنمایی رانندگی بندرعباس هم تأیید بکند و بعد برگردد بستک واین نامه برای راهنمایی و رانندگی بستک معتبر است. بعضی مواقع طلبه می رود و کسی آنجا نیست و یا نقصی هست و بر می گردد. طلبه در برخی موارد اتفاق می افتد که دو سه بار می رود و بر می گردد و 60 تا 100 هزار تومان خرج می کند تا یک گواهی اشتغال به تحصیل بگیرد تا برای اخذ گواهینامه رانندگی ثبت نام کند.

یکی دیگر از مشکلات این است که دفتر بندرعباس از ما مدارک می‌خواهد و ما هم می فرستیم، بعد از مدتی می گویند مدارک نیست و شما نفرستادید، می گوییم ما فرستادیم، مدارک گم می شوند این مشکلات را داشتیم. با کارکنان دفتر در این باره صحبت کردیم، عکس می فرسیم اما می گویند عکس نیامده است. دوباره ایمیل می کنیم، بعد از دو سه ماه دوباره می گویند که نرسیده یا نفرستادید.

  حفظ قرآن یک وسیله است و هدف اصلی نیست

هدف، فهم آیات قرآن است

یعقوب ابابکری، حافظ قرآن و رتبه اول در ده جزء قرآن در بین هشت استان

طلبه مجتمع علوم دینی بستک

  از اساتید خود راضی هستید؟

در کل مدرسه خوبی داریم، مشکل خاصی نیست.

 و کیفیت درس ها؟

خدا را شکر منهج درس ها خیلی خوب است و خیلی جامع است، تفسیر دارد، اصول دارد.

البته برخی درس ها فکر می کنم سطحش پایین است و باید بالاتر باشد، مانند علوم قرآنی باید مطالب علمی و جامع تری داشته باشد.

 چی شد که حافظ قرآن شدید؟

برای این که قرآن را بهتر و بیشتر بفهم، قرآن را حفظ کردم. حفظ قرآن یک وسیله است و هدف اصلی نیست، چون اگر حفظ قرآن هدف باشد پس از حفظ کل قرآن، شخص فکر می کند که به هدفش رسیده و انگیزه طی مراحل بعدی را از دست می دهد، در حالی که هدف، متخصص شدن در دین و فهم آیات قرآن است.

 چه پیشنهاد یا انتقادی دارید؟

پس از پایان تحصیلات مدرک رسمی به ما نمی دهند. مدرک دیپلمی که مدرسه به ما می دهد اعتبار خاصی ندارد.

 جامعه نیازمند کسانی است که مسائل روزمره را با دین و علوم دینی تطبیق دهند، در این مسیر آقای سید محمد حسین طباطبائی نمونه ای خوب هستند و سبب تشویق طلبه ها می شوند، و انگیزه می دهد، و من زندگی نامه وی را خوانده ام.

 هدف از تحصیل علوم دینی، خودسازی است

سید لقمان هاشمی، متولد 1375 از شهر خور (شهرستان لار)

طلبه مدرسه مجتمع علوم دینی بستک

 اگر زمینه ای فراهم می شد که مدرسه ای باشد که بچه ها وقتی وارد آن می شوند هم بتوانند درس دولتی بخوانند و هم علوم دینی. در واقع پس از فارغ التحصیلی افرادی چون ابوریحان تربیت شوند که وقتی به کتاب های وی نگاه می کنیم هم بهره از علوم طبیعی، نجوم و ریاضی دارد و هم علوم دینی. و متناسب با زمان حرکت کنیم و علوم گوناگون را فرا بگیریم.

من هم در مدرسه دولتی درس می خوانم و هم در مدرسه علوم دینی، برای این که علوم دینی را درکنار علوم دولتی بخوانم مجبور شدم از خور شهرستان لار به اینجا بیایم، همه کسانی که اینجا هستند با هدف آموختن علوم دینی و رسمی آمده اند.

چون دو نوع درس در این جا تدریس می شود، فشار مضاعفی را بچه ها تحمل می کنند. از طرف دیگر دروس رسمی دولتی اهمیت خاص خودش را دارد و از طرفی دروس دینی گسترده و عمیق است و مجبوریم بر روی یکی از این دو بیشتر تمرکز کنیم و این امر سبب پایین آمدن کیفیت یادگیری در دیگری می شود. به نظر من اگر مدارس طوری برنامه ریزی شوند که فرد هم درس دولتی بخواند و هم درس دینی این خیلی خوب و متناسب است.

آیا تاکنون شما این ایده و نظر را به مسئولین مدرسه انتقال داده اید؟

اولین بار است که این را می گویم، ولی همیشه در فکرم بوده است.

چه کسی مشوق شما برای تحصیل علوم دینی بود؟

خودم علاقه داشتم و پدرم هم تشویق کردند.

یکبار شخصی سوال کرد که شما چکاره هستید؟

گفتم: در مدرسه دینی درس می خوانم.

گفت: پس می خواهید ملا شوید.

گفتم: هدف خودسازی است، ما باید خودمان را بسازیم، یعنی برای ارشاد و ساختن جامعه و دیگران اول باید شخص خودش را بسازد.

 زیارت کربلا

افتخاری که نصیبم شد

 رشدیه عالیان / شافعی اهل سنت

کارمند اداره اوقاف شهرستان بستک

 

این زیارت قسمت هر کسی که شود دوست دارد مرتب به آن جا برود، اگر همین الان هم مهیا شود و توفیق حاصل شود حاضرم به کربلا بروم. واقعا یک حس عجیبی در آنجاست. وقتی وارد بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) شدم، هیچ احساس نکردم که اینجا متعلق به شیعیان است یا اهل سنت.

وقتی که درصحن حضرت بودم این قدر شلوغ بود که رسیدن به ضریح و لمس آن تقریبا غیر ممکن بود و با خود فکر می‌کردم که اگر دو روز هم آنجا بمانم دستم به ضریح نمی‌رسد. احساس کردم که هر چه از خدا بخواهم، خدا هم اجابت می کند خطاب به امام حسین گفتم: یا امام حسین، من اینجا غریبم، لطفی به من بکنید تا دستم به ضریح تان برسد، می خواهم ضریح تان را ببوسم.

خواهرم مریض بود، دوست داشتم برای همه بیماران و به خصوص خواهرم دعا کنم، بعد یک دفعه احساس کردم اطرافم خالی شده هیچ کس نیست، و یک راه کوچکی باز شد و من بدون فشار جمعیت رفتم جلو و به ضریح دست زدم، خادمان و محافظین به علت ازدحام جمعیت نمی گذاشتند کسی بیشتر از یک دقیقه کنار ضریح بماند من نزدیک ده دقیقه تا یک ربع کنار ضریح نشستم دعا خواندم و زیارت کردم، یک دفعه از پشت سرم صدای گریه شنیدم، یک پیرزنی بود که می‌گفت که تو را به خدا کاری کنید که من هم دستم به ضریح برسد، پسر جوانم مریضی لاعلاج دارد و می خواهم کنار ضریح شفاعت او را از امام حسین بخواهم، با خودم گفتم حالاکه این افتخار نصیبم شده و دستم به ضریح رسیده برم کنار پیرزن تا بیاید کنار ضریح و دعا کند. واقعاً زیارت امام حسین(ع) افتخاری بود که نصیبم شد.

در آنجا انسان خودش را از یاد می برد و چیزی به نام خود وجود ندارد، پس از این که از حرم بیرون آمدم یادم آمد که حتی یک دعا هم برای خودم نکردم، در واقع انسان خودش را فراموش می کند. آنجا حتی برای لحظه ای هم انسان یاد خودش نیست.

کسانی یاد انسان می آید که برایش خیلی ارزشمند هستند. امام راحل، رهبر عزیز انقلاب، خانواده ام در ذهنم بودند، اما هیچ خواسته ای برای خودم نداشتم و یاد خودم نبودم.

 

چه شیعه چه سنی، ما همه هم سنگریم، پیرو یک مکتبیم، در خط یک رهبریم

انصاری مشاور فرماندار و نماینده بنیاد شهید در شهرستان بستک

شافعی اهل سنت

 نقاط مشترک بین شیعه و سنی زیاد است و مردم این منطقه یکدل هستند، بخصوص بعد از انقلاب این نزدیکی و همدلی بیشتر شده است. جمهوری اسلامی به مناطق اهل سنت خیلی زیاد توجه کرده و کارهای زیادی انجام داده است. مدارس علوم دینی نسبت به قبل از انقلاب گسترش داشته اند.

در این منطقه، شیعیان پشت سر اهل سنت نماز می خوانند و ما هم در مسجد شیعیان پشت سر آنها نماز می خوانیم. تمام فِرق یک شعار دارند که همیشه آن را تکرار می کنیم " چه شیعه چه سنی، ما همه هم سنگریم، پیرو یک مکتبیم، در خط یک رهبریم".

ثابت شده که جمهوری اسلامی نه تنها به اهل سنت داخل کشور بلکه به اهل سنت خارج از کشور نیز توجه می کند. حمایت جمهوری اسلامی برای همه آشکار شده است، برای همه مشخص شده که ابرقدرت ها چه کار می کنند، آمریکا دارد چه کار می کند و چه هدفی دارد.

همین نشریه وفاق که شما منتشر می کنید، بزرگان اهل سنت و شیعه در آن می نویسند و بر اشتراکات تأکید دارند. باید بیشتر گفته و نوشته شود.

رهبر ما همواره همه را به وحدت دعوت کرده اند و این مسئله خیلی تأثیر داشته است. وحدت در منطقه ما پذیرفته شده و مردم با هم اتحاد دارند. در منطقه ما صدها ازدواج شیعه و سنی صورت گرفته است و به راحتی در کنار هم زندگی می کنند.

حکم مقام معظم رهبری درباره عدم توهین و دشنام به خلفای راشدین و کسانی که مورد احترام اهل سنت هستند نه تنها در داخل کشور، بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز مورد استقبال قرار گرفت.

 وقتی دنیای کفر و استکبار به پیامبر اسلام (ص) توهین می کند، این جا دیگر مسئله شیعه و سنی نیست، بلکه اسلام را هدف قرار داده اند، و باید همه یکی شویم، ما مشترکات زیادی داریم که باید مورد توجه باشد.

 بخشدار جناح (از توابع شهرستان بستک)

تعاملی که بین شیعه و سنی در این منطقه وجود دارد واقعا مثال زدنی است. در هیچ مراسم مذهبی شیعه و سنی از هم جدا نیستند. همین مراسمات ایام ماه محرم، وقتی وارد حسینیه می شوید هم شیعیان هستند و هم اهل سنت. یا فرض کنید مولودی که خاص میلاد حضرت رسول است و در مساجد انجام می شود همه همراه هم در این مراسم شرکت می کنند، در راهپیمایی هایی مانند روز قدس و 22 بهمن نیز همین طور است.

در این منطقه معنی تعامل به منصه ظهور رسیده است. واقعا در همه جهات این وحدت را می بینیم. اگر مسئولین بخواهند کاری عمرانی و ... انجام دهند، اولین کسانی که حمایت می کنند خیرین هستند و هر جا که لازم باشد خیرین اهل سنت حاضر به کمک هستند.

همین توانبخشی بخش جناح که توسط یک خیر اهل سنت ساخته شده و هزینه های نگهداری از سالمندان را نیز خودش می دهد نه تنها سالمندان شیعه و سنی این منطقه بلکه از استان های دیگر نیز در آن نگهداری می شوند.

 رئیس اداره اوقاف شهرستان بستک

در اینجا یک مجمع خیرین تأسیس شده که از اهل سنت هستند. فرقی نمی کند که شیعه باشی یا سنی. با توجه به نیاز، خدمات ارایه می شود.

اهل سنت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کنند و هر چند اهل سنت مراسم سینه زنی ندارند، ولی حضور پیدا می کنند. در این شهرستان هیچ جمعیتی نیست که مخصوص اهل سنت باشد یا مخصوص تشیع، همه جا این ها با هم و در کنار هم بودند و در آینده هم خواهند بود.

سیدمحمد توانا معروف به سید متولی

متولی امامزاده سیدمحمد سیدمنصور

 در نزدیکی شهرستان بستک روستایی به نام «چاه بنادر» قرار دارد. فاصله روستا تا شهرستان بستک حدود 30 کیلومتر است. این روستا در حدود 1000 نفر جمعیت دارد، ولی با وجود امام زاده سید محمد سید منصور این روستا شهرت خاصی پیدا کرده است. این امام زاده نه تنها در منطقه شهرستان بستک، بلکه در کل استان هرمزگان و جنوب استان فارس مورد احترام جامعه اهل سنت و تشیع می باشد، آن طورکه متولی آن می گوید از تمام این نقاط برای زیارت این امامزاده می آیند، به ویژه در ایامی چون ماه مبارک رمضان. سید محمد توانا معروف به سید متولی، متولی امام زاده است. این خانواده اهل سنت آبا و اجدادی و نسل به نسل متولی امامزاده منصور بوده و در حقیقت میزبان زائران آن می باشند، به طوری که همه کسانی که به این روستا می آیند از طرف سید متولی مورد پذیرایی قرار گرفته و به آنها جا و مکان می دهند.

در کنار این آرامگاه مسجد و مهمانخانه ای بزرگ قرار دارد و از قدیم در این مهمانخانه سه وعده غذا به زائران و رهگذران داده می‌شد که این رسم پذیرایی تا امروز همچنان ادامه دارد. متولیان این زیارتگاه از احترام وِیژه‌ای برخوردارند، سفره مهمانسراشان همیشه گسترده‌است.

 طلبه باید با بصیرت باشد و آموخته هایش را با همان بصیرت به سایر طلاب انتقال دهد

 

سید محمد زارعی

مدیر مدرسه عالی، رشته تفسیر و علوم قرآن مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلمای شهرستان بندر لنگه

رشته تفسیر در اینجا شامل خواهران و برادران است که منهج درسی واحد است و تفاوتی ندارد، از نظر کیفی سطح خوبی دارد و از آنجا که رشته تفسیر و علوم قرآن است، درس های تخصصی آنها بیشتر ادبیات عرب و صرف و نحو و بلاغ و فقه اللغه و انواع تفاسیر تحلیلی و موضوعی، روی لغات قرآنی زیاد کار می شود، مثل مفردات و آنچه مربوط به اصول تفسیر و غیره. و دوره عالی در حد لیسانس است.

طلبه موفق

طلبه موفق باید در امور آموزشی سعی و تلاش و جدیت داشته باشد. تحقیقات و پژوهش در مسائل جهان اسلام و مسائل روز اجتماعی داشته باشد،  انسان با بصیرتی باشد و بتواند  آموخته هایش را با همان بصیرت به سایر طلاب انتقال دهد.

بحمدلله طلاب خوب هستند و اساتید از آنها راضی اند. در برنامه ها و مسائل اجتماعی مشارکت خوبی دارند، طلاب در مدارس دینی چه در مقدمات و عالی، شورا و انجمن پژوهشی دارند و نشان داده اند که می توانند در جامعه مسئولیت به عهده بگیرند و فعال و با نشاط هستند.

طرحهای موفق

به عنوان نمونه اعزام طلاب به روستاها و شهرهای مختلف جهت ایراد خطبه و برگزاری سخنرانی و تشکیل کلاس های مقطعی.

 توصیه به طلاب

عمل به آنچه آموخته اند.

 وحدت

قرآن بهترین راهکار را نشان داده است (واعتصموا بحبل لله). باید هوشیار باشیم. وحدت در سایه التزام و تمسک به دستورات قرآن و سنت رسول الله محقق می شود. ما بهترین مصدر و منبع برای ایجاد وحدت در میان امت اسلامی داریم، یعنی قرآن و رسول الله. اگر این دو را به حاشیه ببریم و به مسائل تاریخی و انحرافی بپردازیم، طبیعی است که امت اسلام ضربات سنگینی که بارها در تاریخ خورده اند دوباره خواهند خورد.

 انتقاد و پیشنهاد

طبیعی است که هیچ برنامه ای خالی از نقص نیست و امیدواریم که با مرور زمان برنامه ها مدون تر و شفاف تر شوند.

برنامه های متعددی در این چند سال از طرف دبیرخانه شورای برنامه ریزی اجرا شده است و نسبتا خوب بوده است. در مواقعی پیش می آمده که مثلا طلاب در مسابقات حفظ و قرائت قرآن شرکت می کردند و در برخی موارد اظهار نارضایتی می کردند از عدم اطلاع رسانی به موقع. در بعضی موارد مانند دوره مقاله نویسی، دوره خانواده متعالی، طلاب راضی بودند. اما در ارتباط با آموزش ACDL سال گذشته ثبت نام به عمل آمد و متأسفانه اجرایی و راه اندازی نشد.

امتحان تعیین سطح خوب بود و به خواسته های ما توجه کردند. شخصا نظر بنده این است که امتحان خوبی برگزار شد. حالا اگر قبولی کم داشته شاید کوتاهی از طرف شرکت کننده ها بوده و انصافا امتحان خوبی بود.

انصافا تعامل خوبی دارند و حاج آقای مریدی، مدیری لایق و با بصیرت است و نمره عالی می دهم. اما در بعضی موارد مثلا معافیت تحصیلی، بچه ها بلا تکلیف اند، یعنی پرونده تشکیل شده، ولی جواب داده نشده است. حداقل یکسال است پرونده ها تکمیل است و گفته اند کارت ها صادر شده است، اما هنوز طلاب بلاتکلیف اند. اما در مجموع تعامل خوب است.

خاطره

در سال 1354 پس از پایان دوره ابتدایی وارد مدرسه دینی شدم. جناب شیخ سلطان العلما که اینجا بودند شخصیتی بسیار محبوب و تقوای ایشان و حسن نیت و صداقت ایشان و واقعا حاکمیتی که بر قلب ها داشتند، همین امر سبب می شد که مردم فرزندان خود را به مدرسه او بیاورند و از اقصی نقاط جنوب می آمدند که آن موقع به لحاظ امکانات با زمان فعلی صد در صد متفاوت بود. از نقاط مختلف استان به  محضر ایشان می آمدند. وقتی به اینجا می آمدند  بچه ها احساس می کردند که جای مطلوب و خوبی آمده اند.

جناب شیخ تأکید زیادی روی نظم و بهداشت داشتند، نسبت به غذا توصیه داشتند و به مسئولین خرید می گفتند که غذاهای نشاط آور تهیه کنند. به طلبه ها توصیه داشتند که در بیرون نیز با همین لباس طلبگی بروید و در کوچه و بازار شوخی نکنید و علاقه مند بود که طلبه باید منظم و مرتب باشد و تلاش داشت طلبه در همه جا هیبت و وقار خودش را حفظ کند. پایبندی به نمازهای جماعت و رفتار خوب با مردم از دیگر توصیه های ایشان بود.

 نشریه وفاق

بخش مقالات علمی آن باید بیشتر شود.

 نکته آخر

امیدواریم که در راستای رضایت خداوند قدم برداریم که اگر چنین باشد مشکلی در جامعه وجود نخواهد داشت، باید واقعیت های دین را به مردم بگوییم و تبلیغ کنیم. جوانان و مردم آگاه اند. مردم واقعیت های دین را می خواهند. به اختلافات تاریخی نپردازیم و چهره زیبای دین و سنت را به مردم معرفی کنیم.

 حجتالاسلام والمسلمین صفری

معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان

کارکردن در فضای فرهنگی و خصوصا در بحث ائمه جمعه و جماعات همهاش خاطره است

معاونت فرهنگی تحت نظارت مستقیم مدیریت محترم استان، برنامه‌های مصوب دبیرخانه را اجرایی می نماید و ضمن برنامه ریزی برای مباحث فرهنگی مساجد و مدارس نسبت به ارتقاع روحیه معنوی همکاران دفتر کارهای فرهنگی انجام می دهد.

اولویت برنامه های فرهنگی استان هرمزگان اجرایی نمودن مصوبات ابلاغیه از سوی دبیرخانه می باشد و براساس نیاز استان فوق برنامه اجرایی می شود.

برنامه‌ها شامل: جمع‌آوری اطلاعات مساجد و روحانیون، بازدید اساتید از نمایشگاه کتاب و اعزام روحانیون به عمره برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی و مسابقات قرآنی و همچنین برگزاری جلسات شوراها از جمله ستاد استهلال می باشد.

و بحمدلله تمامی طرح ها مفید می باشد و لکن اعزام به عمره و بازدید از نمایشگاه کتاب حضور افراد را در شوراها پررنگ تر می کند به حول قوه اللهی در سال تحصیلی 91 مسابقات ورزشی و قرآنی را در پیش رو داریم و همچنین همایش بزرگ بیداری اسلامی انجام خواهد شد.

انتظار ما از دبیرخانه این است که با توجه به موقعیت استان ها و درصد جمعیت اهل سنت و همچنین با توجه به حجم کار مجوز جذب نیرو انسانی بیشتری داده شود و همچنین برای هر شهرستان براساس درصد جمعیت اهل سنت مجوز فعالیت شعب صادر شود تا دفاتر مسلط تر بر کارها انجام وظیفه نمایند.

بنده سعیم این بوده که تمام تلاش و همت خود را در جهت بهتر انجام شدن کارها بکار گیرم، امیدوارم نمره خوبی در پیشگاه خداوند متعال داشته باشم.

در پایان به این نکته اشاره می کنم که کارکردن در فضای فرهنگی و خصوصا در بحث ائمه جمعه و جماعات همه‌اش خاطره است، ولی سرکشی به معمری بگیران لذت کارها را دوچندان می کند.

 عیدیپور

معاون آموزش دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان

مهمترین هدف، ایجاد نظام یکپارچه و منظم و دقیق در مدارس علوم دینی اهل سنت است

واحد آموزش و پژوهش دفتر استان هرمزگان در راستای اهداف تعیین شده از سوی شورای برنامه ریزی  بر آن است که مدارس علوم دینی اهل سنت را درقسم آموزش به مرحله ای برساند که پژوهش محور شود. هدف اول سازماندهی و انسجام و نظم در نظام آموزشی و هدف دوم پژوهش محوری است وتا زمانی که هدف اول به نتیجه نرسد برنامه ریزی برای هدف دوم مشکل است.

مهم ترین هدف دفتر در حال حاضر ایجاد نظام یکپارچه و منظم و دقیق در مدارس علوم دینی اهل سنت است. نظامی آکادیمی که نتیجه آن طلابی با سواد و روحانیون فرهیخته باشد.

بحمدلله در جنوب کشور، مدارس سیستم منظمی دارند ، ومهمترین طرحی که از سوی شورای برنامه ریزی پیگیر آن هستیم، ثبت دقیق طلاب و نمراتشان در سامانه نام است. طرح دیگری که در پیش روی داریم این است که  روشهای تحقیق و پژوهش را در مدارس علوم دینی، نهادینه کنیم.

توقع ما این است که شرایط موجود در استانها را درک کنند، فرهنگ هر منطقه اقتضای برخورد خاص دارد . گاهی دیده می شود که یک کار را می گویند تا این زمان می خواهیم خب این امر در تهران شرایطش فراهم است اما در مناطق دیگر نه، مثلا در خواست کد ملی و شماره شناسنامه منسوبین هر چند طرح بزرگ و خوبی است اما تعصبات و فرهنگ مناطق را باید پذیرفت و بر اساس آن عمل کرد.

در طول مدتی که در این دفتر مشغول به کار هستیم ، اخلاق خوش و نیکوی اهل سنت منطقه مرا به شگفتی وا داشته است. مخصوصاً در اوائل کار در دفتر که این امر برایم خیلی جالب و مورد تحسین بود.

از خدای منان خواستارم توفیق خدمت را به همه بدهد تا هر چه بیشتر در جهت اتحاد و وحدت بین مسلمانان کار کنیم. اتحاد و وحدت روز به روز محکم تر و قوی تر می شود  و خارش  انشالله نصیب دشمنان این مرز و بوم می شود. در پایان هم از شما که در استان ما حضور پیدا کردید کمال قدردانی را دارم. 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 425
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error