یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

آداب الطلاب (قسمت چهارم)

مقاله 7، دوره 2، شماره 7، زمستان 1390، صفحه 24-24 XML اصل مقاله (458 K)
نوع مقاله: مقالات
نویسندگان
مولوی غلام نبی نعمتی
مدرس مدرسه انوار العلوم خیر آباد – خراسان رضوی
موضوعات
مقالات
اصل مقاله

احترام به استاد، کتاب و مدرسه؛

طبق تصریح علما بعد از حق خدا و رسول گرامی اش (ص) بالاترین حقوق، حق استاد و معلم است. استاد و معلم مربی حقیقی اوست و تعلیم معلم جنبه ظاهر و باطن و نیز در دنیا و آخرت موجب فلاح و رستگاری است. به برکت تعلیم صحیح، انسان به حیات معنوی ابدی و رستگاری حقیقی دست می یابد.(تبیین الفرقان ج2/ص320)

احترام استاد یکی از مظاهر تقوا است. کسی که در این مورد کوتاهی کند از تقوا به دور است و عدم رعایت این مسئله محرومیت از علم را به دنبال دارد. هر اندازه با استاد محبت داشته باشد در علم آن خیر و برکت خواهد بود.

یکی از شرایط احترام استاد این است که احترام استاد به خاطر استاد بودن باشد نه به خاطر شهرت و شخصیت او، یعنی اگر استادی شهرت مردمی یا شخصیت اجتماعی نداشت باز هم بر شاگرد احترام او لازم است (حتی استاد اگر غیر مسلمان هم باشد یا استادی که بر شریعت اسلام عامل نیست، به شرطی که تعلیم او در جهت مخالفت اسلام و دین نباشد، نباید احترام وی ترک شود هم چنان که احترام پدر غیر مسلمان، بر فرزند لازم است گرچه در مسائل دینی نباید از آنان اطاعت شود، اما نسبت به احترام آنان نباید کوتاهی شود).(احسن العزیز ج3/ص632)

احترام استاد از آیه قرآن استنباط می شود که می فرماید :( لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة).

احترام پیامبر به خاطر تبلیغ و تعلیم دین بر امت واجب است و استاد هم همین وظیفه را انجام می دهد، هم چنین مدرسه و تمام کسانی که به نوعی برای طلبه خدمت رسانی می کنند همگی ولی نعمت هستند. و بنا به حدیث ابوهریرة (رض) که از پیامبر (ص) نقل می کند: (من لم یشکر الناس لم یشکرالله) احترام آنان لازم و ضروری است.

و سخن آخر این که امام محمد غزالی در فرازی فرزندش را این گونه نصیحت می کند:

(فرزند عزیز و دوست داشتنی، خداوند تعالی تو را بر طاعت و عبادت خودش طولانی کند و تو را بر راه دوستانش قرار دهد. بدان که سرچشمه همه پندهایی که می شنوی، معدن رسالت می باشد و اگر از ایشان نصیحتی به تو رسیده باشد، نیازی به نصیحت من نداری، اگر هم نرسیده است، به من بگو ماحصل و دستاورد این چند سال گذشته تو چه بوده است؟!) (چنین گفت غزالی-ص34).

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 341
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error