یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

عصر ارتباطات و لزوم تعامل بیشتر با رسانه های ارتباط جمعی

مقاله 11، دوره 2، شماره 6، پاییز 1390، صفحه 22-23 XML اصل مقاله (264 K)
نوع مقاله: مقالات
نویسندگان
امان الله تمنده رو
کارشناس ارشد علوم ارتباطات حنفی اهل سنت/زاهدان
موضوعات
مقالات
اصل مقاله

انسان امروزه، یک انسان اجتماعی است. انسانی که به سبب تحولات ناگهانی عصر خود با زندگی تازه ای رو به رو شده است و در برابر چشم اندازهای وسیع تر، پیچیده تر و در عین حال اضطراب انگیزتری قرار گرفته است.

انسان معاصر برای ادامه زندگی در جامعه نوین، نیازهای تازه ای پیدا کرده است و ناچار است خود را با شرایط جدید زمان خویش منطبق سازد. اکنون زندگی هیچ کس بدون تفاهم اجتماعی که خود بر معلومات عمومی و آشنائی با مسائل جاری است میسر نمی باشد. موفقیت هر فرد، کارها و فعالیت های او به رعایت اصول وظیفه شناسی ملی و بین المللی بستگی دارد. بدون حس تعاون بشری و همبستگی انسانی، ایجاد ارتباط با افراد دیگر و تعیین وضع زندگی جمعی امکان پذیر نیست (معتمد نژاد، 1371، 10)

به این ترتیب در جوامع امروزی اطلاعات و آموزش تنها ازطریق آموزش های نظری در مدارس حاصل نمی شود، بلکه باید به موازات آموزش کلاسیک، اطلاعات افراد جامعه را ازطریق وسایل ارتباط جمعی روزآمد کرد . در جهان امروز وسایل ارتباط جمعی ازقبیل روزنامه، رادیو، تلویزیون، سینما، ماهواره و در بُعد وسیع تر شبکه های ارتباطی نوین ( اینترنت و... ) سهم بزرگی از پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری را بر عهده دارند

امروزه حوزه های علمیه و دست اندرکاران امر آموزش و ترویج علوم دینی برای عقب نماندن از قافله تمدن بشری و روزآمد کردن اهداف و برنامه های خود چاره ای جز استفاده از وسایل ارتباط جمعی ندارند.

 ضرورت استفاده از رسانه

لزوم آشنایی و استفاده طلاب علوم دینی از رسانه های ارتباط جمعی بر کسی پوشیده نیست. گرچه ممکن است هنوز برخی دیدگاه های سنتی و متعصبانه در استفاده از رسانه های دیداری و شنیداری در بین تعدادی از علمای دینی وجود داشته باشد، اما پیشرفت های جامعه امروز و نیاز به برقراری ارتباط با مخاطبان دین اسلام و حتی طرفداران دیگر ادیان الهی و مکاتب غیر الهی و پاسخگویی به پرسش های آنان، استفاده از رسانه ها را برای حوزه های علمیه و طلاب اجتناب ناپذیر می کند.

نکته دیگر در لزوم استفاده طلاب از ابزارهای ارتباطی نوین، کمک رسانه ها به آموزش علوم دینی و رفع شبهات فقهی و شرعی مسلمانان در سطح وسیع مخاطبان با هزینه کمتر است. این ضرورت با توجه به تهاجم رسانه ای مبلغان مسیحی، یهودی و حتی مکاتب غیرالهی و شیطان پرستی که در سال های اخیر در فضای مجازی و تلویزیون های ماهواره ای اقدام به نشر افکار و تبلیغ مذاهب و مکاتب شان می کنند بیشتر احساس می شود، چرا که برای مقابله با هر پدیده ای باید از ابزار و جنس همان پدیده مقابله کرد و باید گفت در مقابل تبلیغات رسانه ای و ماهواره ای مبلغان غیر مسلمان که برای منحرف کردن اذهان مسلمانان خصوصا افراد ضعیف الایمان و کم مطالعه شبانه روز تلاش می کنند تنها سخنرانی های حوزوی و مسجدی جوابگو نیست و طلاب و روحانیون علوم دینی بایستی خود را به مهارت های رسانه ای مسلط و توطئه های دشمنان اسلام را خنثی کنند.

 باز شدن پنجره گسترده ای به نام اینترنت که میلیون ها  صفحه اطلاعات مختلف از کتاب و مقاله تصویر و فیلم که خود ابزاری چند رسانه ای یا" مولتی مدیا" است می تواند به طلاب علوم دینی در کسب اطلاعات و اخبار روز جهان و دسترسی به انواع مقالات و کتب مرتبط با علوم دینی کمک کند.

انجام امور پژوهشی و آشنایی با دیدگاه های متفکران جهان اسلام و بهره گیری از آرا و نظرات منتقدان دینی و حتی بحث و گفت و گو با آنان از طریق فضای مجازی اینترنت امکان پذیر است. لذا می طلبد استادان و طلاب علوم دینی همزمان با فراگیری و تدریس علوم دینی به صورت سنتی، با ابزارهای نوین کسب علم آشنا شده و برای روزآمد شدن خود تلاش کنند.

حوزه های علمیه می توانند با به راه اندازی و فعال نمودن وبسایت های دینی و تخصصی، نیازهای جامعه اسلامی را نسبت به مباحث دینی، فتواها، پرسش و پاسخ های فقهی و دریافت نظرات مخاطبان برآورده کنند. لذا آموزش مهارت های اینترنت، وبلاگ نویسی، راه اندازی پست الکترونیکی و .. می تواند به طلاب در روز آمد شدن و همگامی با تحولات عصر ارتباطات و تسلط بر ابزارهای ارتباطی و پژوهشی کمک کند.

نکته پایانی این که حوزه ها و طلاب علوم دینی برای عقب نماندن از تحولات جهانی و همگام ساختن خود با پیشرفت های علمی و فنی در حوزه آموزش و پژوهش باید ضمن تسلط به ابزارهای نوین آموزش، مانند رایانه و اینترنت، آشنایی کافی با توانایی ها و ظرفیت های انواع رسانه ها را کسب کنند تا بتوانند در هنگام لزوم و برای پیشبرد اهداف دینی و فرهنگی از رسانه های ارتباط جمعی به خوبی استفاده کنند.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 340
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error