یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

گفت و گو با شیخ حسین بازماندگان

مقاله 3، دوره 2، شماره 6، پاییز 1390، صفحه 6-10 XML اصل مقاله (1954 K)
نوع مقاله: گفت و گو
نویسندگان
محمد جعفر شفقت
چکیده
شیخ حسین بازماندگان، ناظر مدرسه علوم دینی عنوان شد: در امور داخلی مدارس دخالت نمی کنیم
موضوعات
گفت و گو
اصل مقاله

 شیخ حسین بازماندگان

 


به عنوان اولین سؤال بفرمایید ناظر کدام مدرسه هستید؟

مدرسه علوم دینی دارالهدی بندر پل (خواهران)، مدرسه علوم دینی سلطان علمای رویدر (خواهران) و مدرسه علوم دینی سلطان العلما (برادران) واقع در بندر خمیر (استان هرمزگان).

 ارتباطتان با دفتر امور اهل سنت چگونه است. آیا برنامه خاصی برای ناظران وجود دارد؟

فقط بحث نظارتی مطرح است و دخالتی در امور داخلی مدارس نداریم. در واقع در هر سه مدرسه‌ای که نام بردم، فقط امور نظارتی را انجام می‌دهیم و به نوعی رابط بین دفتر امور اهل سنت و آن سه مدرسه هستم.

وظایف یک ناظر چیست؟ آیا برای ناظران شرح وظایفی را مکتوب کرده اند یا خیر؟

بله، مکتوب شده است، ولی من الان حضور ذهن ندارم که دقیقاً آن ها را بیان کنم. ما معمولاً در امتحانات مدارس به عنوان ناظر حضور داریم. ماهیانه در خصوص مسائل گوناگون آموزشی و فرهنگی از مدارس بازرسی می‌کنیم. برخی اوقات هم در کلاس‌هایشان شرکت می‌کنیم. در واقع با ایشان همیشه همراه و همگام هستیم و اگر مشکلاتی وجود داشته باشد به دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت انتقال می‌دهیم و همواره سعی کرده‌ایم که نقاط ضعف و واقعیت‌های موجود را بی‌طرفانه انعکاس دهیم و همیشه تلاشمان در جهت رفع مشکلات بوده است.

 آیا کار شما فقط نظارت بر امور مربوط به طلاب است یا این که بر مدیران و اساتید هم نظارت دارید؟

کار ما فقط مباحث نظارتی به صورت کلی است و در مورد مدیران و اساتید باید بگویم که نظارت ما شامل تمامی افراد اعم از مدیران، اساتید و طلاب به صورت تک‌تک می‌شود. مثلاً اگر مدیر در بحث مدیریتی خود دچار ضعف باشد، قطعاً از سوی ما منعکس خواهد شد. گاهی این ضعف‌ها جزیی بوده و مشکل با تذکر حل می‌شود یا این که اگر ضعف بزرگ و در حد کلان باشد، وظیفه‌ ما انعکاس موضوع است و تصمیم‌گیرنده دفتر نمایندگی ولی فقیه و دبیرخانه هستند. مثلاً در برگزاری امتحانات، حضور ناظر الزامی است. فرمی برای امتحانات موجود است که حاضرین، غائبین، علت غیبت و ... ثبت می‌شود. یا این که آیا مدرسه مربوطه، مراقب گذاشته است یا خیر؟ یا این که مدرس به صورت سنتی، چند نفر را دور هم جمع کرده و امتحان گرفته است؟ که تمامی این موارد به دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت گزارش می‌شود و آن ها حتماً تذکر خواهند داد، ولی بحمدلله تا کنون مشکلات این‌چنینی نداشته‌ایم و مدارس خوب کار کرده‌اند.

چه مشکلاتی فرا روی کار نظارتی شما وجود دارد؟

من خودم ساکن بندر پل هستم و مدرسه دارالهدی در بندر پل واقع شده است و از این لحاظ مشکلی نیست، اما مدرسه رویدر حدود 40-50 کیلومتر با ما فاصله دارد و هیچ‌کس هم نیست که به ما کمک کند، بنابراین خودم به تنهایی باید بروم.

از نظر زمانی، بازدید شما از مدارس چگونه است؟

معتقدم که یک ناظر، باید بتواند حداقل هفته‌ای یک بار به مدارس سر بزند و اگر ناظری نتواند این کار را انجام دهد، آن ناظر دیگر ناظر نیست، ولی متأسفانه با وضعیتی که ما داریم این امر محقق نمی‌شود. با توجه به مشکلات موجود، نمی‌توانم مدرسه رویدر را آن طور که باید و شاید پوشش دهم و این امر برای خودم قانع‌کننده نیست، چرا که نمی‌توانم هفته‌ای یک بار به آن جا بروم. این امر به سبب تنها بودن و مشغله‌های زیاد از جمله امام جمعه بودن و اخیراً هم مسؤولیت در شورای سیاستگذاری شهرستان، باعث شده که ماهیانه یکبار یا دو بار به مدرسه رویدر سرکشی داشته باشم.

 آیا در کار نظارت، با دوستان و یا کسانی در ارتباط هستید که از آن ها نیز کسب اطلاع نمایید یا این که صرفا با توجه به آن چه خود شخصاً مشاهده می‌کنید عمل می نمایید؟

من قطعاً دوستان و افرادی را می‌شناسم و شخصاً در هر مسئولیتی که به بنده واگذار می‌شود سعی می‌کنم که وظیفه‌ام را طوری انجام دهم که حداقل نزد خدای متعال، مسئول نباشم. شاید خودم در ماه، یک یا دو بار به یک مدرسه سر بزنم، اما افراد معتمدی دارم که حتی از جزئیات، بنده را با خبر می کنند. در واقع این گونه نیست که اگر خودم شخصاً حضور نداشته باشم، کار نظارت متوقف شود.

 نظارت شما به چه شکل می‌باشد. آیا مدارس گزارش عملکردی هم برای شما ارسال می‌کنند؟

ناظر اطلاعات را بر حسب مشاهدات و افراد معتمد خود کسب می‌کند. مثلاً شخصاً معتقدم که یک ناظر باید به قدری تیزبین باشد که حداقل 10 طلبه را ببیند.

 در این نظارت‌ها، با اساتید و طلاب هم مشورت می‌کنید؟

بله. اما مدیران گزارشی را به صورت مکتوب به ما ارائه نمی‌دهند، چرا که معتقدم در این صورت مسئله یک امر فرمایشی است، ولی چون ما منعکس‌کننده مسائل هستیم، گاهی مدیر یا مدرس وقتی می بیند ناظر آمده است، به بیان مشکلات خود می‌پردازند و ما نیز این مشکلات را به دفتر نمایندگی ولی فقیه منتقل می‌دهیم. البته صرفاً به آن چه که مدیر، مدرس یا طلبه می‌گوید، اکتفا نمی‌کنیم و وضعیت را می‌سنجیم. من معتقدم که یک انسان، اگر در کار خودش موفق باشد، باید بتواند از میان صحبت‌های دیگران نکاتی را برداشت کند و سعی من بر این بوده که این گونه باشم تا در کار خود موفق شوم تا نزد خدا و بزرگانی که به ما اعتماد کرده و این مسئولیت را به ما سپرده‌اند، شرمنده نشوم و هرگز این‌گونه نبوده که بروم و ببینم و برگردم و کاری نکنم.

از عملکرد خودتان راضی هستید؟

اگر راضی نبودم تا اینجا پیش نمی‌آمدم.

 از دیدگاه شما یک طلبه موفق، چه طلبه‌ای است؟

طلبه‌ای موفق است که مردم‌دار باشد و بتواند مردم را با درایت و حکمت خود جذب کند. ما اگر خودمان را انسانی مقدس‌مآب جلوه دهیم و بگوییم که تافته‌ای جدابافته از مردم هستیم، قطعاً طلبه یا روحانی موفقی نخواهیم شد. ما باید آن‌قدر توانایی و قدرت داشته باشیم که اگر به میان جوانان رفتیم، ما را به راحتی بپذیرند. با مردم طوری برخورد کنیم تا مردم باور کنند که ما همچون خودشان هستیم. اگر روحانی، خود را با مردم سازگار کند و مردم نیز به راحتی با او ارتباط برقرار کنند، قطعاً طلبه موفقی خواهیم شد.

به خاطر دارم زمانی یک جوان نزد من آمد و قصد داشت مطلبی را بیان کند. در ابتدا دستانش می‌لرزید. اگر جوان هنگامی که با یک روحانی برخورد کند و دستش بلرزد، معنایش این است که او را تافته جدا بافته می‌داند و تصور می‌کند، این روحانی با او متفاوت است. اما اگر ببیند که روحانی با روی باز از او استقبال می‌کند و به حرف دل او گوش می‌دهد، هم آن جوان جذب دین و روحانیت می‌شود و هم این که روحانیت، مقبولیت پیدا می‌کند.

من معتقدم بسیاری از روحانیونی که موفق نیستند، از این ناحیه ضعف دارند، زیرا جوانان یا قشر فرهنگی و باسواد از آنان گریزان هستند. پس زمانی می‌توانم خودم را یک روحانی موفق بدانم که پیر و جوان و در واقع همه به راحتی حرف دلشان را به من بگویند.

 درخصوص مسائل درسی و اخلاقی طلاب ذکر چه نکاتی را مهم می دانید؟ یعنی در واقع طلاب در مسیر تحصیل چگونه عمل کنند تا به اهداف خود برسند؟

زمانی که یک شخص وارد حوزه علمیه می‌شود باید درک کند که طلبه جایگاه خاص خود را داراست. طلبه باید آن جایگاه را بشناسد و حفظ کند. طلبه باید بداند که جا پای چه کسی می‌گذارد و اگر به اصل موضوع پی ببرد، قطعاً طلبه موفقی خواهد شد. اعتقاد شخصی و قلبی من این است که طلبه باید یک سری مسائل را رعایت کند. شاید انجام برخی از امور برای افراد عادی جامعه، اشکالی نداشته باشد، ولی مردم همان امور را برای طلبه عیب بدانند. طلبه باید آن قدر مراقب اعمال خود باشد تا مردم او را قبول داشته باشند. طلبه باید بداند که جا پای پیغمبر نهاده است. چنین طلبه‌ای هم در درسش موفق می‌شود و هم برای آینده‌ای که در جامعه برای خود در نظر دارد.

 انتظار شما از دبیرخانه چیست؟

مشکلات شخصی خودمان که مشکلی نیست، ولی چیزی که الان به ذهنم رسید، بحث سرباز روحانی است که در مدارس بسیار پیگیر آن هستند. طلبه‌ها در این زمینه می‌خواهند بدانند که این موضوع به نتیجه می‌رسد یا خیر، که امیدوارم رسیدگی شود. من شخصاً معتقدم برای انجام امور قبل از هر چیزی، رضای خدا مطرح است و من نیز از زمانی که قدم در این راه گذاشتم به خاطر رضای خدا بوده و شخصاً برای مسائل مادی وارد میدان نشدم. البته باید بگویم که این نظر شخصی من است و در مورد ناظران دیگر، صحبت نمی‌کنم، چرا که شاید دیگر ناظران، انتظارات دیگری داشته باشند.

 در ارتباط با موضوع مذاهب اسلامی، افرادی همواره در حال ایجاد تفرقه و تخریب هستند و یا بحث‌های قومیتی را مطرح می‌کنند. دیدگاه شما نسبت به این افراد چیست و چگونه باید عمل کرد؟

ائمه جمعه نقش بسزایی در ایجاد وحدت و یکپارچگی امت اسلامی دارند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اسلامی است و امتیاز ویژه‌ای که کشور ما دارد این است که دارای رهبری است که بر مسائل اسلامی و سیاسی، تسلط داشته و یک عالم و مجتهد وارسته است.

 به عنوان یک سنی و بدون تعارف عرض می‌کنم که هیچ کشور دیگری دارای چنین امتیازی نیست. من در اینجا به این مسئله اشاره می‌کنم که بحمدلله، جامعه سنی در ایران هیچ مشکلی ندارند.

مدارس علوم دینی از هر حیث حمایت می‌شود، علمای اهل سنت از هر حیث حمایت می‌شوند. آیا این وضعیت جای تقدیر دارد یا خیر؟ آیا بی‌انصافی نیست که منِ سنّی در این کشور اسلامی با کسانی همسو شوم که در جهت ایجاد تفرقه‌اند و می‌خواهند مباحث قومی و ملیتی را پیش بکشند؟ من معتقدم که اگر کسی چنین کاری را انجام دهد واقعاً بی‌انصافی کرده است و روز قیامت، بر سر پل صراط، حتماً پایش خواهد لرزید. کسی که تمامی این حمایت‌ها و دلسوزی‌های نظام و قاطعیت و سفارشات مقام معظم رهبری را می‌بیند و می‌گوید که جامعه اهل سنت در ایران مشکل دارند، واقعاً بی‌انصاف است.

 با این گونه افراد چگونه باید مقابله کرد؟

ما ائمه جمعه وظیفه داریم که روشنگری کنیم. اگر مردم روشن شوند، این ها هیچ سپاهی نخواهند داشت و وقتی تنها ماندند، آیا کسی هست که از اینان تبعیت کند؟ خطبای دلسوز و آگاه از سیاست، باید به میدان بیایند و مردم را آگاه کنند. هر کسی که بخواهد تفرقه ایجاد کند از دیدگاه منِ سنی، خائن است. فرد خائن به راحتی نمی‌تواند فعالیت کند و فعالیت پنهانی دارد. این شخص وقتی ببیند که دستش رو شده، منزوی می‌شود و در انزوا از بین می‌رود.

زمانی که دبیرخانه شروع به کار کرد، برخی از روحانیون و بزرگان اهل سنت، صحبت‌هایی و تصوراتی داشتند. شما به عنوان یک عالم سنی، تصورتان را از دبیرخانه در زمان شروع به کار آن و در حال حاضر بیان کنید.

من شخصاً دو نوع تصور نداشتم. روزی که من این موضوع را شنیدم، این کار را در راستای حمایت و تقویت مدارس اهل سنت تلقی کردم و الان نیز همین عقیده را دارم. اصل بر این نیست که بر علیه یکدیگر اقدامی انجام دهیم، بلکه اصل بر این است که در کنار یکدیگر و همچون ید واحدی باشیم. در این صورت با قدرت، کارها را به پیش خواهیم برد و اجنبی از ما حساب خواهد برد. شاید برخی از دوستان، نظری خلاف نظر من داشته باشند، ولی به نظر بنده زمانی موفق خواهیم شد که همواره در کنار یکدیگر باشیم. باید به بزرگانمان بنگریم. ما باید به افرادی چون مقام معظم رهبری بنگریم. با در نظر داشتن این موضوع که ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و دارای رهبری فقیه و عادل هستیم، دیگر جایی برای تصور اولیه و ثانویه باقی نمی‌ماند.

تصور اول و آخر باید این باشد که تمام این اموراتی که در حال به وجود آمدن است برای این است که قدرت ما در مقابل اجنبی بیشتر شود. نباید به این صحبت‌ها اهمیت داد که برخی می‌گویند شما را محدود می‌کنند و شما را شاخه‌شاخه می‌کنند. اصل مطلب این است که با هم باشیم، مانند ید واحد و با فکری کامل و پخته به سمت جلو حرکت کنیم و وضعیت مدارس دینی ما بهبود یابد و قطعاً روز به روز بهتر خواهد شد. بنده به آینده بسیار خوش‌بین هستم.

 به عنوان یک ناظر، نظرتان در خصوص نشریه وفاق چیست؟

نظرم مثبت است و بسیار عالی است. بنده معتقدم که باید از علمای اهل سنتی که به روز هستند، در مناسبت‌های مختلف، با انجام مصاحبه‌ها و دریافت نظرات ایشان، بیشتر استفاده کنید.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 343
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error