یکشنبه
خرداد 23
 
  • افزایش اندازه متن
  • اندازه متن پیش فرض
  • کاهش اندازه متن

گفت و گو با شیخ عبدالحی میرزا علی، مدیر مدرسه اسلامیه روستای میرزا علی یلقی (آق قلا)

مقاله 3، دوره 2، شماره 5، پاییز 1390، صفحه 9-11 XML اصل مقاله (516 K)
نوع مقاله: گفت و گو
نویسندگان
محمد جعفر شفقت
چکیده
برداشت و تصور شما از فعالیت های فرهنگی چیست؟
 باید تلاش کنیم فرهنگمان، بخصوص فرهنگ دینی را حفظ کنیم.
شیخ عبدالحی میرزا علی:  فعالیت های فرهنگی شامل یک سری از فعالیت‌ها، مثل مسابقات قرآنی، مسابقات احکام، تبادلات فرهنگی، ارتباطات، برگزاری مراسم و کنفرانس‌ها که غالبا در جهت ایجاد وحدت برگزار می‌شود. هم چنین تدریس و تحصیل در حوزه‌های علمیه جهت افزایش سطح علمی از جمله فعالیت های فرهنگی به شمار می روند.
موضوعات
گفت و گو
اصل مقاله

گفت و گو با شیخ عبدالحی میرزا علی، مدیر مدرسه اسلامیه روستای میرزا علی یلقی (آق قلا) و شیخ ابراهیم ابراهیمی درکوهی، مدرس مدرسه اسماعیلیه گیاهدان (قشم)
پیرامون مسائل فرهنگی و رسالت طلاب علوم دینی

 

برداشت و تصور شما از فعالیت های فرهنگی چیست؟
 باید تلاش کنیم فرهنگمان، بخصوص فرهنگ دینی را حفظ کنیم.
شیخ عبدالحی میرزا علی:  فعالیت های فرهنگی شامل یک سری از فعالیت‌ها، مثل مسابقات قرآنی، مسابقات احکام، تبادلات فرهنگی، ارتباطات، برگزاری مراسم و کنفرانس‌ها که غالبا در جهت ایجاد وحدت برگزار می‌شود. هم چنین تدریس و تحصیل در حوزه‌های علمیه جهت افزایش سطح علمی از جمله فعالیت های فرهنگی به شمار می روند.

فعالیت‌های فرهنگی، ریشه در مذهب هم ‌می‌تواند داشته باشد. دشمنان اسلام معمولاً از روش تهاجم فرهنگی استفاده  می‌کنند. چرا که فرهنگ ما با دین و اسلام عجین است. هر منطقه‌ای، فرهنگ خاص خود را دارد و جامعه‌شناسان معتقدند که فرهنگ‌ها دائماً در حال تغییر می باشند، از این رو باید مراقب باشیم که این تغییر فرهنگ به سرعت انجام نشود. باید تلاش کنیم که فرهنگ خود را بخصوص فرهنگ دینی خود را حفظ کنیم. مخصوصاً در حوزه‌های علمیه با تحصیل علوم حوزوی و رعایت مواردی که مربوط به دین و سنت است، در جهت رشد و تعالی دین مبین اسلام حرکت کنیم و گام‌های بلندتری برداریم و با تحصیل علم و تهذیب انشاءاله بتوانیم با بصیرت و آگاهی در مقابل تهاجمات دشمنان اسلام بایستیم.

از جمله مشکلاتی که در حوزه فرهنگی می‌توان به آن ها اشاره کرد؛ عدم وجود بودجه و اعتبارات کافی است. از آن جایی که دشمنان اسلام از روش تهاجم فرهنگی استفاده می‌کنند، پس ما نیز باید به مباحث فرهنگی توجه بیشتری داشته باشیم و باید با ایمانی قوی و اعتقادی راسخ، عمل کنیم. حوزه‌های علمیه باید به روز حرکت کنند و با مشکلاتی که برای فرهنگ به‌ وجود می‌آید، مقابله به مثل کنند. پس برای انجام این امور، یک سری اعتبارات مورد نیاز است. علاوه بر تأمین اعتبارات باید خودمان نیز فعالیت‌ها را گسترش دهیم و بیشتر تلاش کنیم.

البته اعتبارات یکی از مشکلات است، نه مهم ترین مشکل. مهم ترین مشکل به ایمان، اعتقاد و اراده خود ما بازمی‌گردد. اگر اراده‌ای آهنین و اعتقادی راسخ داشته باشیم، انشاءالله ایمان کافی و کاملی خواهیم داشت و با ایمان کامل و اعتقادی راسخ، با حداقل اعتبارات نیز می‌توانیم فرهنگ را رو به جلو پیش ببریم.

*برای ارتقای سطح معرفتی طلاب در تحصیل و تزکیه، پیشنهاد شما چیست؟

  همان‌طور که از نام طلبه پیداست، علاوه بر تحصیل علم، وظیفه هر طلبه‌ای است که در وهله اول اخلاق، رفتار، کردار و گفتار خود را کامل کند و پیامبر گرامی اسلام را الگوی خود قرار دهد. چرا که اولاً پیامبر گرامی اسلام برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدند و ثانیاً بزرگان دین و ائمه اطهار را الگوی خود قرار بدهند و آن چنان که پیامبر اسلام و ائمه اطهار با مردم رفتار می‌کردند و در خدمت مردم بوده‌اند و با اخلاق، کردار، رفتار و گفتارشان مردم را هدایت می‌کردند، ما طلاب هم باید این گونه عمل کرده و مکارم اخلاقی خود را حفظ کنیم و برای مردم الگو باشیم. در واقع با اخلاق و اعمال خود، مردم را جذب دین کنیم و جاذبه داشته باشیم.

 *در خصوص درس خواندن و مطالعه رعایت چه نکاتی به طلاب پیشنهاد می کنید؟

 وظیفه طلاب جهت تحصیل علم، تلاش مضاعف است و جز با تلاش و کوشش هیچ چیز نصیب انسان نمی‌شود.

 کسب علم، وظیفه هر فرد مؤمن و مسلمانی است. پیامبر اسلام می‌فرماید: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه» . اگر بخواهیم در مورد علم صحبت کنیم، با توجه به متن قرآن کریم و احادیث پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار، وظیفه طلاب جهت تحصیل علم، تلاش مضاعف است و جز با تلاش و کوشش هیچ چیز نصیب انسان نمی‌شود. پس وظیفه ماست که تلاش و همت داشته باشیم و طلب علم کنیم و با افزایش معلومات خود بتوانیم انشاءالله دین مبین اسلام را بیش از پیش ارتقا دهیم و با معلومات، آگاهی و بصیرت دینی خود و با اتحادی که داریم پرچم اسلام را در سراسر جهان به اهتزاز در آوریم.

 *چه آفاتی در مسیر تحصیل طلاب وجود دارد؟

  برای دوری از این آفات باید همت و تلاش داشت، ایمان را تقویت کرده و مکارم اخلاق را حفظ کنیم. پیامبر اسلام و ائمه اطهار و بزرگان دین را الگوی خود قرار دهیم و به آن چه که پیامبر، ائمه اطهار و بزرگان دین از ما انتظار دارند، عمل کنیم. این آفاتی که قبلاً ذکر کردیم، به نوعی به عدم بودجه و اعتبارات کافی باز می‌گردد. به عنوان مثال اگر بنده وسع مالی نداشته باشم، دلهره و اضطرابی که به جهت رسیدگی به زندگی ایجاد می‌شود یک نوع آفت است. این مسئله باعث می‌شود که شخص به فکر تحصیل و تهذیب نباشد.

 *انتظارات شما در عرصه های فرهنگی از دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت چیست؟

یکی از انتظارات ما برگزاری کنفرانس‌های اسلامی و همایش‌هایی با شرکت برادران شیعه و سنی است، هم چنین برگزاری مسابقات قرآنی، مسابقات احکام، مسابقات ورزشی، پاسداشت نخبگان، انتشار نشریات به زبان عربی و فارسی و ارسال آن ها که باعث پیشرفت دین و اسلام و افزایش اتحاد شیعه و سنی می‌شود.

 *هنگامی که دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت شروع به کار کرد، با مقاومت برخی افراد مواجه بود، با این وجود تصور اولیه و بعد شما در این خصوص چه بود؟

 

شیخ ابراهیم ابراهیمی درکوهی:

تصور اولیه این بود که دولت طرحی گذاشته برای دخالت در مدارس اهل سنت که مدیران را جابجا و بعضی مدرسین را حذف کند، فکر بر این بود که هدف، دخالت کردن است. اما بعد که طرح اجرا شد معلوم شد که مدارک اهل سنت باید ارزش دار باشد، دغدغه اهل سنت این بود که روحانی اهل سنت مدرک ندارد، حقوقی ندارد، بیمه ندارد. این جا سازماندهی خوبی انجام شد که برای دادن مدرک باید دید چه سطحی را گذرانده و چه کتاب هایی را خوانده است و این نکته خیلی خوبی بود و تفکر اولیه از بین رفت و وحدتی بین افراد حاصل شد.

دوم این که از مدارس هم شناختی داشته باشند که مدرسه در چه سطحی است تا مدرک داده شود.

 به نظرم در انتخاب مدیر یا استاد نباید سلیقه را به اسم شورا گذاشت. اگر من سلیقه‌ای کار می کنم این بحث فرد است نه شورا. بخصوص نگاه حاج آقای عرب دبیر محترم شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت که نگاه کلی و منصفانه ای دارند.

در خصوص آموزش و اعطای مدرک، کار شایسته ای است و از این جهت طلاب، نیازی به سفر به کشورهای خارجی ندارند. هم چنین بحث گزینش اساتید اهل سنت، این حرکت، حرکتی خوب و البته نوپاست، تا بخواهد جا بیفتد کار می‌برد.

نسبت به افرادی که با فعالیت هایشان موجب تخریب وحدت مذاهب اسلامی می شوند و اختلاف بین دو طایفه را به وجود می آورند، چه دیدگاهی دارید؟  

با اتحاد و همدلی، تفاهم، همفکری و همکاری نزدیک و صمیمانه، باعث افزایش وحدت کلمه شویم.

 

شیخ عبدالحی میرزا علی:

همه ما طبق متن قرآن کریم که می‌فرماید: «انما المؤمنون اخوه» برادر هستیم. اگر ما برادر یکدیگریم و خود را به عنوان مؤمن تلقی می‌کنیم، وظیفه داریم که برادری خود را ثابت کنیم. با اتحاد و همدلی، تفاهم، همفکری و همکاری نزدیک و صمیمانه، باعث افزایش وحدت کلمه شویم. باید به این نکته اشاره کنم کسانی که به دنبال ایجاد تفرقه بین دو گروه یا مذهب یا طایفه، مخصوصاً بین تشیع و تسنن هستند، طبق فرمایشات امام (ره) و مقام معظم رهبری که فرمودند: کسانی که میان تسنن و تشیع ایجاد اختلاف می‌کنند، نه شیعه هستند و نه سنی، بلکه ضد اسلام هستند. اینان اسلام نمی‌خواهند، برادری نمی‌خواهند. اینان قصد دارند با ایجاد تفرقه از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. طبق ضرب‌المثل «تفرقه بینداز و حکومت کن». ما همه مسلمان و مؤمنیم و وظیفه داریم در جهت رشد و تعالی اسلام حرکت کنیم و بر طبق متن قرآن کریم برادری خود را ثابت کنیم.

پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: «المؤمن اخ المؤمن» یا به روایتی «المسلم اخ المسلم». ما نباید اجازه دهیم که یک سری کوته‌فکران، نااهلان، مخالفان دین، مخالفان نظام و مخالفان قومیت‌های مختلف، بین ما مسلمانان ایجاد اختلاف کنند. ما باید با همفکری، تعامل و همکاری، برادری خود را ثابت کنیم تا دشمنان اسلام و دین ببینند که ما همچون یک ید واحده و برادر صمیمی در حال حرکت هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم. دشمنان اسلام از هر حیله و نیرنگی استفاده می کنند تا به اسلام ضربه بزنند و به دنبال ایجاد اختلاف هستند.

باید همواره توصیه کرد که به اختلافات دامن نزنیم، تکفیر نکنیم.

توطئه‌های دشمنان را باید به مردم نشان داد.

شیخ ابراهیم ابراهیمی درکوهی:

این‌ها سه گروه هستند، عده ای نمی‌دانند و باید آنان را بیدار کرد. برخی هم احساساتی عمل می‌کنند و دسته سوم، مغرض هستند که برنامه شان را‌ از صهیونیست ها می گیرند با این عقیده که تفرقه بینداز و حکومت کن. ما درکلیات مشترک هستیم؛ خدا، قبله، کتاب و ... برخی اختلافات جزئی، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. باید با افرا د مغرض برخورد کرد. به نظر بنده اکثر مدیران و طلاب مدارس اهل سنت، فکر تقریبی دارند و در فکر وحدت می باشند.

اختلاف وجود دارد اما دامن زدن به اختلافات بد است، توهین به اعتقادات حرام است. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، این خط قرمز است.

مردم باید آگاه شوند. مردم خوبی داریم، آن ها فهیم هستند. باید همواره توصیه کرد که به اختلافات دامن نزنیم، تکفیر نکنیم. توطئه‌های دشمنان را باید به مردم نشان داد. بحثی که اخیرا در جوامع مطرح است، بحث مرزبندی ‌هاست، ببینید مثلا در اروپا مرز مشترک و پول واحد دارند. اما ما مسلمانان چی؟ با وجود این همه نقاط مشترک، مسلمانان باید با هم متحد باشند، هر چند هر کس برای خود عقیده‌ای دارد و عقیده هر کس برای خودش محترم است.

معاونت فرهنگی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در سال گذشته چندین طرح و برنامه فرهنگی را اجرا کرده است، از جمله - مسابقات قرآنی المپیاد ورزشی پاسداشت نخبگان طرح بصیرت انتشار نشریه وفاق ..... نظرتان را در خصوص این طرح ها بیان نمایید و بفرمایید کدام برنامه ها مؤثرتر و مفید تر بوده است؟

 

شیخ عبدالحی میرزا علی:

تمامی برنامه‌های دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، مهم و مؤثر و بسیار عالی است و جا دارد که به عنوان یک طلبه‌ اهل سنت، تقدیر و تشکر کنم. با توجه به حدیث شریف «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»؛ وظیفه ماست که به جهت کارهایی که در جهت رشد و تعالی دین و کمک به برادران مسلمان اهل سنت انجام می‌شود تشکر کنیم.

از جمله‌ این فعالیت‌ها، مسابقات قرآنی است که اخیراً برگزار شد و بنده نیز با مرکز علوم اسلامی در مسجد جامع همکاری داشتم و در این خصوص مراسم تجلیل از اساتید بزرگوار به عنوان روحانیون برجسته و اساتیدی که در خدمت اسلام و مسلمین بوده‌اند و در خدمت حوزه‌های علمیه بوده‌اند به مناسبت هفته‌ معلم با همکاری مرکز بزرگ اسلامی برگزار شد.

به نظر من این طرح‌ها در همه زمینه‌ها موفق بوده و استقبال عظیمی نیز از این برنامه‌ها شده است که مجدداً تقدیر و تشکر می‌کنم. یکی از کارهای فرهنگی بسیار عالی که دبیرخانه انجام داده، اعزام عده ای از اساتید بزرگوار به عمره مفرده است که این کار، بازتاب مهمی در منطقه ایجاد کرده است.

علاوه بر این، در سال‌های گذشته نیز یک یا دو نفر از مدیران و مدرسین هر حوزه را فرستاده بودند. معمولاً 20 نفر از مدیران و مدرسین حوزه‌های علمیه را اعزام کرده و می‌کنند، اما امسال بسیاری از مدیران و مدرسین حوزه‌های اهل سنت را به عمره مفرده اعزام کردند که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

این برنامه‌ها کاملاً مؤثر و مفید است و باعث انس و الفت بیش از پیش تشیع و تسنن می‌شود. هم چنین محبت و احترامشان به یکدیگر افزایش می‌یابد. چنان چه تشیع و تسنن احترام متقابل داشته باشند و به یکدیگر محبت کنند، وحدت کلمه‌ای که وجود دارد، به برکت اسلام و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش مستحکم خواهد شد و لازمه اتحاد بین تشیع و تسنن، چنین همایش‌هایی است که باعث نزدیکی قلوب یکدیگر می‌شود. چنان چه ما محبت و احترام داشته باشیم، می‌توانم به جرأت بگویم که هیچ‌ گروهی همچون وهابیت و بهائیت نمی‌تواند دل‌های مسلمین را تسخیر کند.

نظرتان در خصوص انتشار نشریه "وفاق" چیست؟

شیخ عبدالحی میرزا علی:

از کلیه دست اندر کاران محترم نشریه وفاق کمال تشکر را دارم که در خدمت اسلام و مسلمین هستند و در جهت پیشبرد نظام مقدس اسلامی و دین مبین اسلام زحمت می‌کشند و با این کار از طرفی قدمی در جهت ترویج دین اسلام بر می‌دارند و از طرفی وحدت بین تشیع و تسنن و همه بلاد اسلامی را افزایش می‌دهند تا انشاءالله قلوب مسلمین به یکدیگر نزدیک‌تر شود.

شیخ ابراهیم ابراهیمی درکوهی:

من تنها یک شماره را دیدم، خبلی خوب بود، بسیار زیبا بود. اولین بار است که این طرح اجرا می‌شود. البته باید از علمای اهل سنت بیشتر استفاده شود. بحث این نیست که عالم، شیعه باشد یا سنی. من‌ می‌گویم از روحانیون اهل سنت هم استفاده شود و جای تقدیر و تشکر دارد. 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 314
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44
ارسال نظر در مورد این مقاله

شماره‌های پیشین مجله

MDB2 Error: unknown error